Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/86449
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Vadyba / Management (S003)
Author(s): Vanagienė, Vitalija
Title: Maisto produkto pakuotės dizaino įtakos prekės ženklo vertei modelis
Other Title: Model of the impact of food product packaging design on brand value
Is part of: Ekonomika ir vadyba: aktualijos ir perspektyvos. Vilnius : BMK Leidykla, 2013, nr. 2(30)
Extent: p. 67-74
Date: 2013
Keywords: Maistas;Prekės ženklo vertė;Modelis;Prekė;Pakuotės dizainas;Food;Brand value;Model;Product;Packaging design
Abstract: Kiekvienos maisto prekės ženklas rinkoje susiduria su konkuruojančiomis prekėmis, tad įmonėms pirkėjų lūkesčių atitikimas ir viršijimas yra sunkus uždavinys. Verslo organizacijos, kurios sugeba įvykdyti minėtus reikalavimus, gali tikėtis išsaugoti esamų ir padidinti potencialių pirkėjų skaičių. Šiam uždaviniui įgyvendinti XXI amžiaus rinkos sąlygomis vis dažniau pasitelkiamas maisto prekės pakuotės dizainas. Straipsnyje siekiama mokslinės studijos pagrindu pagrįsti, jog maisto pakuotės dizaino elementai ir jų atliekamos funkcijos formuoja emocinės ir funkcinės prekės ženklo vertės dimensijas. Pateiktas koncepcinis produkto pakuotės dizaino elementų įtakos prekės ženklo vertei suvokimo modelis kuriant vertę pirkėjui. Straipsnio rezultatai naudingi verslo įmonėms, kurios gaminamus maisto produktus pakuoja į pirminę (neatsiejamą nuo gaminio) ir antrinę (apimančią vienodų prekių grupę) pakuotę, marketingo specialistams
It should be noted that a brand is often used as a way to strengthen a corporate position on the national and international level. Furthermore, the increase of brand means new challenges to business, for in the last decades of a growing competitive business environment, it has become crucial-as well as possible-to handle brand value, which most experts define as an essential condition of competitiveness in the market. Companies, however, when launching a new brand or presenting the existing ones in the market, face a problem: how can they create value that would encourage the customer to remain loyal to the same brand? Every commodity in the market encounters competitive food products, quite often almost identical or similar ones. To meet or exceed customer demand is a difficult task, aiming for a diversity of tastes and understanding of values applied on die same goods. Only enterprises that are able to meet these requirements may expect to maintain and increase the number of loyal potential buyers or service users. To achieve the goal, it is important to increase the brand value, as afixed asset of the corporate business. Under current market conditions, it is worth noticing that more and more often clients, when choosing a product, mind packaging design; consequently, its creative conception becomes a reflection of the brand name as the image of personality
Internet: http://www.su.lt/bylos/mokslo_leidiniai/ekonomika/2013_2_30/vanagiene.pdf
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml7.62 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

43
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

8
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.