Utilizuojamų padangų smulkinių, skirtų sąvartynų drenažiniams sluoksniams įrengti, filtraciniai tyrimai
Date |
---|
2013 |
Kasmet Lietuvoje susikaupia gausybė dėvėtų padangų; dažnai jos kaupiamos specialiose aikštelėse. Padangų kaupimas neišsprendžia gamtinių išteklių taupymo klausimo, todėl padangų utilizavimas bei antrinis perdirbimas yra opi problema net ir pasauliniu mastu. Šiems tyrimams sukurtas bandymų prietaisas ir metodika, pagal kuriuos galima nustatyti vertikaliosios filtracijos koeficientą (greitį) - pagrindinį medžiagos tinkamumo drenažiniam sluoksniui įrengti rodiklį. Atlikti dvejopai smulkintų padangų vertikaliosios filtracijos koeficiento tyrimai, veikiant skirtingai statinei apkrovai, imituojančiai slėgį, kuriuo sąvartynas slegia apatinį drenažinį sluoksnį. Gauti rezultatai palyginti su anksčiau tirtais horizontaliosios filtracijos koeficientais. Nustatyta, kad vertikaliosios filtracijos koeficientai yra mažesni nei horizontaliosios, tačiau visais atvejais, net esant didžiausiam galimam suspaudimo slėgiui, yra didesni už minimalų leistiną (1x10"3 m s-1) sąvartyno drenažiniam sluoksniui įrengti. Tai patvirtina anksčiau atliktų tyrimų rezultatus, kad smulkinta padangų guma gali būti naudojama įrengiant sąvartynų drenažinį sluoksnį, tačiau jos tinkamumas šiam tikslui turi būti vertinamas pagal vertikaliosios filtracijos koeficientą.
Each year Lithuania accumulates a plenty of worn-out tires: usually they are deposited in the special sites. Tire accumulati not solve the issue of natural resource conservation. Thus, tire disposal and recycling remains a major problem even globally, tide is based on the research of possibilities to use chopped worn-out tires for waste landfill drainage layers. The expei methodology has been worked out to determine both vertical and horizontal hydraulic conductivity, which is the main suitab dex for material of the drainage layer. For this research the device has been designed and built at the Department of Buildii structions of Aleksandras Stulginskis University. Particles of tires chopped in two sizes, at different static load on the layer ( those of the real waste landfill, have been investigated. It was found that in all cases, even at maximum compression pressure cal and horizontal hydraulic conductivity was higher than the minimum permitted one for waste landfill drainage layer constructi a value of 1 x 10"3 m s"1. This indicates that the chopped rubber tires can be used for the construction of waste landfill drainage however, its suitability for this purpose must be evaluated under the coefficient of the vertical hydraulic conductivity.