Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/82829
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Daukilas, Sigitas
Title: Holistinis gėrio kategorijos kontekstas profesinio ugdymo metodologijoje
Is part of: Kultūra-Ugdymas-Visuomenė: mokslo darbai. Nr. 3. Akademija, 2010
Extent: p. 42-48
Date: 2010
Keywords: Profesinis ugdymas;Metodologija;Individualumas;Socialumas;Darna;Gėris;Profesija;Kompetentingumas
ISBN: 9789955896869
Abstract: Straipsnyje apibendrinami autoriaus atlikti profesinio ugdymo metodologinių idėjų ir paradigmų tyrinėjimai gėrio bendrybės, kaip esminės dorovės kategorijos, kontekste. Pateikti gėrio sampratos apibendrinimai skirtingame asmenų profesinio meistriškumo raidos etape, parodant gėrio kategoriją hedonizmo, pragmatizmo, konstruktyvizmo, progresyvizmo, humanizmo bei holizmo filosofijų kontekste. Svarbia ugdymo ir rengimo gyventi rinkos sąlygomis prielaida yra laikoma asmens individualumo ir socialumo darna profesinėje raiškoje atspindinti holistinę gėrio kategorijos sampratą. Apibendrinant teorinius ir empirinius tyrimus aptariamos galimybės profesinio ugdymo metodologinėse paradigmose sureikšminti hoiistinio gėrio sampratos filosofinį kontekstą, pastarąjį atspindint profesijos, kompetentingumo bei kvalifikacijos sąvokose
The article aims to summarize the author's research on methodological concepts and paradigms of vocational training in the context of abstraction of good as a category of morale. It provides a summary of the concept of good in various development stages of professional skills and shows it in the context of philosophies of hedonism, pragmatism, constructivism, progressivism, humanism and holism. Personal harmony of individuality and sociability in job performance is recognised as an important precondition for education and training for life in market conditions, which reflects a holistic concept of the category of good. According to the theoretical and empirical research, the author also discusses the opportunities to make the philosophical context of holistic good more important in the paradigms of vocational training and to reflect it in the terms "vocation", "competence" and "qualification"
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/82829
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml5.8 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

31
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

7
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.