Rational Land Use Planning when Preparing master Plans of Administrative Territories
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT | ||
Date |
---|
2010 |
Straipsnyje nagrinėjami 2006 - 2009 m. parengti apskričių ir kaimiškųjų savivaldybių teritorijų bendrieji planai, jų galima įtaka naudojant žemės ūkio ties žemę ir žemės ūkio plėtrai Nustatyta, jog pagal šių bendrųjų planų sprendinius šiuo metu naudojamų (deklaruojamų) vertingų žemės ūkio naudme-įtus numatoma išsaugoti ir padidinti Įvertinant tam tikrų ūkio šakų plėtros poreikius ir aplinkos apsaugos reikalavimus, atliktas teritorijos funkcinis zo-as Nustatytos kiekvienos žemės ūkio veiklos prioriteto zonos nustatytos perspektyvinės žemės ūkio gamybos kryptys.
Master (general) plans (prepared in 2006 – 2009) of the territories of counties and rural municipalities, their possible influence on the use of the land designated for agricultural purposes as well as on the overall development of agriculture are analysed in the article. It is determined that planned preservation and expansion of presently used (declared) areas of valuable agricultural lands are based on the solutions of these master plans. Evaluation of environmental protection requirements and the demands for the development of separate farming branches includes the functional zoning of the territory. Long-term directions for agricultural production are determined for every priority zone of agricultural activity. Instituted regulations for land management and use characterize conditions for agricultural production development. Master plans do not change valid special plans when these plans are prepared for the management of the territories of state parks and reserves as well as for the afforestation of lands designated for agricultural purposes. Since the extent of forest area expansion is not explicitly determined in master plans and the intensive cultivation of land in the territories attributed to nature frame is restricted, it may have negative influence on the efficiency of agricultural production. Thus, preparation of particular measures ensuring the rational use of agrarian territories is recommended for the implementation of master plans. The average increase of forest area in our country should not exceed 12 thousand ha per year . Special land management planning documents – rural development land management projects need to be prepared for the specification of the territory management conditions in territories of nature frame and in other problematic localities.
Žemės ūkio gamybos vystymo s apibrėžia nustatyti žemės tvarkymo ir naudojimo reglamentai. Bendrieji planai nekeičia galiojančių specialiųjų planų, jei jie parengti valstybinių parkų istinių teritorijoms tvarkyti arba miško įveisti žemės ūkio paskirties žemėje. Nesant bendrajame plane nustatytų miško plotų didinimo apimčių ir apribo-ensyvų žemės dirbimą gamtiniam karkasui priskirtose teritorijose, tai gali turėti neigiamos įtakos žemės ūkio gamybos efektyvumui. Rekomenduotina, yvendinant bendruosius planus būtų parengtos konkrečios priemonės, užtikrinančios racionalų agrarinių teritorijų naudojimą. Miškų plotas vidutiniškai turėtų didėti ne daugiau kaip 12 tūkst. ha per metus. Gamtiniame karkase ir kituose probleminiuose arealuose teritorijos tvarkymo sąlygoms detalizuoti rengti specialiuosius žemėtvarkos planavimo dokumentus - kaimo plėtros žemėtvarkos projektus.