Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/80860
Type of publication: Straipsnis Clarivate Analytics Web of Science ar/ir Scopus / Article in Clarivate Analytics Web of Science or / and Scopus (S1)
Field of Science: Transporto inžinerija / Transport engineering (T003)
Author(s): Juostas, Antanas;Janulevičius, Algirdas
Title: Investigation of tractor engine power and economical working conditions utilization during transport operation
Other Title: Traktorių variklių galios ir ekonominių savybių naudojimo transporto darbuose tyrimas
Is part of: Transport. Vilnius : Technika., 2008, T. 23, Nr. 1
Extent: p. 37-43
Date: 2008
Keywords: Traktorius;Buksavimas;Ratas;Degalų sąnaudos;Variklio sukimosi dažnis;Galia;Ražiena;Žvyrkelis;Tractor;Slippage;Wheel;Fuel consumption;Engine speed;Power;Stubble;Gravelled road
Abstract: Straipsnyje analizuojamas traktorių darbo ir jų variklių savybės ekonomiškumo požiūriu. Apžvelgta buksavimo priklausomybė nuo traukos galios ir svorio naudojimo koeficiento. Pateikta maksimalios traktoriaus varančiosios jėgos priklausomybė nuo kelio ar lauko sąlygų bei važiavimo greičio, atlikta literatūrinė ir teorinė tyrimo analizė, kur analizuojama traktorių ratų varančiosios jėgos ir sukibimo sąveika įvairiomis sąlygomis (kelio ir lauko). Taip pat pateikta važiavimo greičio ir varančiosios jėgos priklausomybė nuo riedėjimo pasipriešinimo ir agregato viso svorio, naudojant nominalią traktoriaus galią, pateikti eksperimentiniai tyrimų rezultatai, kur nustatyta traktorinio transporto agregato degalų ekonomija sumažinus variklio sukimosi dažnį esant toms pačioms darbo sąlygoms
Article analyzes tractor working and its engine conditions from economical point of view. Overview of tractor wheel slippage reliance on the traction force and weight utilization coefficient is given. Tractor maximum driving force according to road and field conditions, and driving speed are submitted. Literature and theoretical investigation analysis is done, where interaction between tractor wheels made-up driving force and grip is analysed. Driving speed and driving force dependence on rolling resistance and total aggregate weight using nominal power is described. In the present experimental research reduction in fuel consumption of tractor transport aggregate by reducing engine speed and by keeping the same work speed, was determined
Internet: http://www.transport.vgtu.lt/upload/tif_zur/2008-1-juostas_janulevicius.pdf
http://www.transport.vgtu.lt/upload/tif_zur/2008-1-juostas_janulevicius.pdf
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml9.37 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

20
checked on Sep 13, 2019

Download(s)

2
checked on Sep 13, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.