Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/80849
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Vadyba / Management (S003)
Author(s): Levanas, Gediminas;Ramanauskienė, Jadvyga
Title: Naujovių diegimo problema konkurencijos sąlygomis
Other Title: Innovation activity problems in the competitive market
Is part of: Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai = Management theory and studies for rural business and infrastructure development: mokslo darbai / Lietuvos žemės ūkio universitetas. Akademija., 2008, Vol. 13(2)
Extent: p. 100-106
Date: 2008
Keywords: Naujovės;Investicijos;Inovacinė veikla;Konkurencingumas;Innovation;Investment;Innovation process;Competitive ability
Abstract: Visiems žinoma, kad perėjimas nuo vieno kokybės lygio prie kito reikalauja išteklių (energijos, laiko, finansų ir pan.) sąnaudų. Naujovių diegimo procesas taip pat reikalauja išteklių, kurių pagrindiniai yra investicijos ir laikas. Rinkos, kaip ekonominių prekių pardavimo-pirkimo santykių sistemos, sąlygomis, kurioje formuojasi paklausa, pasiula ir kaina, pagrindiniai inovacinės veiklos dedamieji yra naujovės, investicijos ir inovacine veikla. Naujovės formuoja naujovių rinką, investicijos - kapitalo rinką, inovacinė veikla - naujovių grynosios konkurencijos rinką. šios trys pagrindinės dedamosios ir sudaro inovacinės veiklos sferą. Straipsnyje autoriai analizuoja naujovių diegimo svarbą organizacijai, jai siekiant užimti tam tikrą rinkos poziciją bei kurti konkurencinius pranašumus
It is widely known that passing form the lower level of quality to the higher demands requireall kind of resources (energy, time, finance etc.). Innovation implementation process also require resources, from which the most important are investment and time. It is important for each entrepreneur to know what the risks of innovation are and how the innovations can be assessed. The article describes the essence of innovation and its importance to competitive ability. Objective of this article is to substantiate the process of innovation in the Lithuanian trade companies. After the research we can tell that most of the respondents are interested in innovation process, but the most important problem is that not every body knows how the risk of innovation process can be calculated. Most of the respondents believe that innovation process expands the competitive ability of the enterprise, but the less of the respondents feel confident of working in this field
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/80849
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml7.4 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

50
checked on May 1, 2021

Download(s)

11
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.