Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/794
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Kobin, Maarja;Allaste, Airi-Alina
Title: Hip-hop culture in Rakvere Estonia
Other Title: Hiphopo kultūra Rakverėje (Estijoje)
Is part of: Grupės ir aplinkos, 2010, nr. 2, p. 143-148
Date: 2010
Keywords: Hiphopo kultūra;Subculture;Subkultūra;Hip-hop culture
Abstract: Hip-hop culture, which started in poor, segregated black communities in the 1970s, has become an international phenomenon. In 1991 Estonia had just restored its independence, becoming free from Soviet power. Alternative values and lifestyles from the West started to arrive and, in the early 1990s, hip-hop culture reached a small provincial town named Rakvere, in Estonia. This research focuses on the glocalization of hip-hop culture in Rakvere. Hip-hop, which originally was the story-telling medium of (mostly black) ghetto youth about personal experiences can be characterised as a neighbourhood-centred, masculine subculture with a great emphasis on authenticity and social criticism. In the analysis, we have concentrated on the following aspects of hip-hop in Rakvere: how neighbourhood-centeredness is manifested in Rakvere’s hip-hop, how it connects with the local mentality, how the gender order in a patriarchal society impacts “making masculinity” and the attitude towards females, what the meaning of authenticity is in the context of Estonian hip-hop, how hip-hop is constructed and maintained and what kind of reactions regarding success-oriented values are created by Estonian hip-hop in a transition society. The research draws on empirical research conducted under the auspices of the SAL project in Estonia – the analyses of hip-hop songs, a series of participant observations and 16 open-ended interviews conducted between November 2007 and Summer 2008.
Hiphopo kultūra, atsiradusi neturtingose atskirtose juodaodžių bendruomenėse 1970 m., tapo pasauliniu reiškiniu. 1991 m., kai Estija buvo ką tik atgavusi nepriklausomybę ir išsilaisvinusi nuo sovietų valdžios, iš Vakarų pradėjo sklisti alternatyvios vertybės bei gyvenimo būdai. Dešimtojo dešimtmečio pradžioje hiphopo kultūra pasiekė mažą Estijos provincijos miestelį Rakverę. Šis tyrimas analizuoja hiphopo kultūros globalizacijos procesus Rakverėje. Hiphopas siejasi su vargingų juodaodžių kvartalų jaunimo pasakojimais apie asmeninius išgyvenimus, tačiau jis gali būti apibūdinamas ir kaip mikrorajonuose koncentruota vyrų subkultūra, kuriai būdingas pabrėžtinas autentiškumas ir socialinė kritika. Tyrėjos analizavo tokius hiphopo aspektus Rakverėje: kaip orientacija į mikrorajonus išreiškiama Rakverės hiphope; kaip jis siejasi su vietiniu mentalitetu; kaip lyčių santykiai, suformuoti patriarchalinėje visuomenėje, veikia vyriškumo sampratą ir požiūrį į moteris; kokia yra autentiškumo reikšmė estiško hiphopo kontekste; kaip hiphopas yra kuriamas ir išsaugomas; kokio tipo reakcijas, susijusias su vertybėmis, nukreiptomis į sėkmę, kuria estiškas hiphopas pereinamojo laikotarpio visuomenėje. Tyrimas remiasi empiriniais duomenimis, surinktais dalyvaujant SAL projekte – hiphopo dainų analize, dalyvių stebėjimais ir 16 giluminių interviu, atliktų nuo 2007 m. lapkričio iki 2008 m. vasaros. Tyrėjos rekomenduoja plačiai publikuoti tyrimų duomenis apie šią subkultūrą, kad pasikeistų visuomenės požiūris ir subkultūrinės grupės nebūtų marginalizuojamos. Siūloma supažindinti su subkultūros narių vertybėmis, idėjomis ir saviraiška mokytojus, kultūros darbuotojus, darbdavius, siekiant sumažinti subkultūros dalyvių socialinę atskirtį.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/794
https://hdl.handle.net/20.500.12259/794
Appears in Collections:Grupės ir aplinkos / Groups and Environments 2010, nr. 2

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

84
checked on Nov 5, 2019

Download(s)

78
checked on Nov 5, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.