Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/79190
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Biržietienė, Skirmantė;Gabrėnaitė, Eglė
Title: Eristinis argumentavimas politinėje reklamoje
Other Title: Eristic argumentation in political advertising
Is part of: Žmogus ir žodis, 2018, t. 20, nr. 3, p. 74-82
Date: 2018
Keywords: Retorika;Persvazija;Eristinis argumentavimas;Politinė reklama;Eristika;Rhetoric;Persuasion;Eristic;Eristic argumentation;Political advertising
Abstract: Retorika – universali įtikinėjimo sistema, gebėjimas atrasti įtikinimo būdus ir priemones kiekvienu konkrečiu atveju. Įtikinimo proceso esminė dalis – argumentavimas – yra retorikos mokslo šerdis. Straipsnyje pristatomo tyrimo objektas – politinio diskurso argumentacijos lygmuo. Įvairių reklamos formų argumentacijos ypatybių analizė atskleidžia, kad eristinė argumentacija yra vyraujanti argumentacijos rūšis reklamoje. Paveikiuosiuose diskursuose eristiniai argumentai pasitelkiami dažnai, politiniame diskurse tam įtakos turi konkurenciniai santykiai, populiarumo vaikymasis, kova dėl valdžios, kuri įvairių, ypač per priešrinkimų debatus įgyja žodinio ginčo pavidalą. Tirti politinių reklamų pavyzdžiai atskleidžia, kad eristinėmis gudrybėmis vadinami argumentavimo modeliai politiniame diskurse funkcionuoja kaip paveikaus diskurso kūrimo strategija, turinti padėti pelnyti auditorijos simpatijas ir palankumą, kurti bendrystės ir bendradarbiavimo tarp politiko ir auditorijos regimybę.
Rhetoric is a universal persuasion system: it is the ability to discover persuasive ways and means in each particular case. The essential part of the convincing process – argumentation – becomes the core of the rhetoric science. The article deals with the argumentation level of political discourse, specifically with political advertising. The aim of the article is to elucidate the concept of eristic and eristic arguments, as well as reveal the universal character of rhetorical persuasion – to identify and explain the dominant models of eristic reasoning in political advertising. Eristic arguments are considered as logical fallacies, unreliable arguments, but classical rhetoric justifies the ethical use of sophismata and eristic ways in persuasive discourses. Eristic argumentation is ethical as long as the addressee is free to accept or reject the arguments put forward, so the eristic must be understood further because we can identify and reveal false statements. An analysis of the peculiarities of argumentation of various forms of advertising reveals that eristic argumentation is the predominant kind of argumentation in advertising. The choise of eristic argumentation in political discourse is influenced by the competitive mode of elections, clearly seen in the pre-election debates and other verbal form of dispute.
Internet: https://doi.org/10.15823/zz.2018.18
https://hdl.handle.net/20.500.12259/79190
Appears in Collections:Žmogus ir žodis / Man and the Word, 2018, t. 20, nr. 3: Svetimosios kalbos

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

82
checked on May 31, 2020

Download(s)

204
checked on May 31, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.