English, Russian, Ukrainian writers’ letters as a component of romantic orientalism
Author |
---|
Pupurs, Iryna |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2015 | 7 | 109 | 119 |
The creation of the Oriental is a major component of Romanticism. Essentially the Eastern Other is understood from the position of the traveler, the pilgrim, the scientist, the political prisoner and others. Under the influence of these social and author’s factors the poetics of the Romanticization of the Oriental takes shape in different models, combining and interacting with each other.
This comparative and imagological article is devoted to a description of the poetical features of the Romanticized Oriental from the position “of a traveler,” “of a scientist” and “of an exile” on the basis of epistolary materials from English, Russian and Ukrainian romantic writers. Sir William Jones’ Indian, A.Odoevsky’s and A.Bestuzhev-Marlinsky’s Siberian, A.Pushkin’s, A.Bestuzhev - Marlinsky’s, M.Lermontov’s and J.Polonsky’s Caucasian, T.Shevchenko’s Steppe etc. will be examined. Some European oriental perceptions, images and stereotypes such as “East – anti-West,” the image of Asian woman (Georgian, Dagestanians etc.) as a belle, the colonial stereotypes about the savagery and robber nature of the Caucasian tribes etc. will be described. Special attention will be devoted to the role of stereotypes.
Orientalo sukūrimas yra viena iš svarbiausių romantizmo sudėtinių dalių. Rytietis kitas yra suvokiamas iš keliautojo, piligrimo, mokslininko ir politinio kalinio perspektyvos. Veikiamas šių socialinių veiksnių ir autoriaus meninių priemonių, orientalo romantizavimas įgauna skirtingas formas. Šis komparatyvine ir imagologine metodologija paremtas straipsnis siekia apibūdinti poetinius romantizuoto orientalo bruožus, žvelgiant į anglų, rusų ir ukrainiečių romantikų kūrinius. Straipsnis analizuoja sero Williamo Joneso indėno, A. Odoevskio ir A. Bestuževo-Marlinskio sibiriečio, A. Puškino, A. Bestuževo - Marlinskio, M. Lermontovo ir J. Polonskio kaukaziečio ir T. Ševčenkos stepių gyventojo įvaizdžius. Ypatingas dėmesys atkreipiamas į stereotipų vaidmenį.