Kauno benediktinių vienuolyno Šv. Mikalojaus bažnyčios altorių kūrinių kaita XIX a
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date |
---|
2014 |
Pastarąjį dešimtmetį suaktyvėjo Kauno benediktinių vienuolijos istorijos, dvasingumo ir kasdienybės tyrimai. 2008 m. pasirodė benediktiniškajai tradicijai Lietuvoje pirmą kartą skirtas leidinys, kuriame savo vietą turi ir Kauno konventas: analizuoti įžadų aktai, 1920–1926 m. reforma. Šiandien aktyviai tyrinėjama XVII–XIX a. istorija, XX a. reformos ar pavienių asmenų veikla. Visa tai rodo gyvą, nenutrūkstamą domėjimąsi šia vienuolija, kuri lygiai po dešimtmečio (2024 m.) minės gyvavimo 400-ųjų metų jubiliejų. Šio straipsnio objektas yra Šv. Mikalojaus bažnyčios Kaune XIX a. meninis paveldas, kuris iki šiol beveik netyrinėtas. Ankstesniuose darbuose daugiau dėmesio skirta šventovės architektūros tyrimams, XVII–XVIII, XX a. dailės paveldui. Architektūros tyrimuose svariausias yra Algės Jankevičienės, suformulavusios bažnyčios savitumą, indėlis. Interjerą pirmoji pradėjo analizuoti Laima Šinkūnaitė. Menotyrininkės straipsniai, rašyti netrukus po to, kai bažnyčia ir vienuolynas grąžinti benediktinėms, buvo skirti plačiajai visuomenei, tačiau juose išskirtas vertingasis paveldas. Altorių drožybą tyrinėjo ir meninius jos ypatumus išsamiai įvertino Marija Matušakaitė. Kai kurie nauji faktai, aktualūs ir XIX a., pateikti Lietuvos vienuolyno vadove.[...]
The article seeks to reveal the changes to the iconography on the altars of St. Michael’s Church in Kaunas in the 19th century, with the main aim being to use the available sources to determine the changes to the old altars, of which only one remains today, and the reasons for these changes depending on various circumstances. This research does not intend to present a comprehensive artistic or iconographic analysis of the altar works. The research showed that in the 19th century there was a rather intensive changeover of works in the church’s interior due to the founding of new brotherhoods, a difficult period in the history of monasteries (the closure of the Dominican monastery), and efforts to encourage and accentuate the Benedictine way of devotion. At the beginning of the century, an altar was installed in the church’s presbytery which had served the needs of the Brotherhood of the Blessed Heart of Jesus since 1756. With the closure of the Kaunas Dominican brothers monastery, not only its art works were transferred to St. Michael’s in 1845 but also the Rosary of the Blessed Virgin Mary and the Archbrotherhood of the Name of Jesus. This led to the appearance of images reflecting Dominican devotion on the altars. The reforms introduced by Abbess S. Glembauskytė in 1862 were also an important factor, after which more works accentuating Benedictine devotion appeared in the church. Bishop M. Valančius approved of her efforts in this field. The painter I. Siezienowski was invited to renew the works of art in the church. In trying to ascertain whether the artist could have painted new works in the church, it was discovered that some images that he worked on were originally part of the church’s interiors and were only restored. Other paintings however, feature very varied stylistics, painting manner, and cannot be attributed to one author, so Siezienowski merely renewed them.[...]
Knygos ISBN ISBN 978-9955-34-512-1 (Online). Leidėjas - Vilnius : Versus aureus