Teatro ir vartotojų visuomenės santykis Lietuvoje
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2015 | 5 | 68 | 94 |
Straipsnyje keliais skirtingais rakursais aptariamas teatro ir vartotojų visuomenės santykis. Atsižvelgiant į pastaraisiais dešimtmečiais kitusią Lietuvos geopolitinę situaciją, teatro raidą ir ryšį su visuomene, išskiriami įvairūs scenos meno ir vartotojiškos kultūros sąlyčio taškai. Atskleidžiamas modernistinis teatro santykis su vartotojų visuomene, kuris reiškiasi jos neigiamų bruožų demonstravimu, kritika ir skatinimu keistis. Apibūdinami tokį teatro ir vartotojiškos visuomenės ryšį iliustruojantys scenos meno pavyzdžiai, išryškinamas pokytis nuo 1990 m., kai Lietuvą pasiekė postmodernizmo idėjos, kurios taip pat turėjo įtakos formuojant požiūrį į vartotojišką visuomenę. Trečiasis prieigos taškas – vartotojiškumo įsigalėjimas kūryboje. Apžvelgiama pakitusi geismo samprata ir jo svarba vartotojų poreikiams.
The aim of the article is to analyse the relations between contemporary Lithuanian theatre and consumer society. First, the main features of consumer society are discussed, emphasisizing the late formation of consumer society in Lithuania due to the Soviet occupation. The Soviet period is regarded as a main factor retarding the introduction of consumerism in Lithuania along with other tendencies in Western culture. The article dwells on modern critique of consumer society where consumerism is understood like a false decision that must be changed. After Lithuania re-establishes its statehood in the Nineties cultural tendencies of postmodernism arrive and interweaves into Lithuanian culture consequently changing local ways of theatre making. The article points out that analysis of consumerism and it’s reflection in theatre is essential as it reveals the complicated interaction between conflicting attitudes of consumerist and postmodern world-views: postmodern relations with consumer society are based on self reflection and self criticism. Moreover there is an additional important aspect: theatre itself is a part of consumerist framework, thus performances, traditionally aiming to lure the spectators in, all to easy can turn into consumer products themselves and loose critical and reflective faculties.
ISSN 2345-0231 (elektroninis)