Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/58982
Type of publication: Straipsnis Clarivate Analytics Web of Science ar/ir Scopus / Article in Clarivate Analytics Web of Science or / and Scopus (S1)
Field of Science: Menotyra / History and theory of arts (H003)
Author(s): Simanaitienė, Raimonda
Title: Fantasmagorijos ir medžiagų dermės stiklo dailininko Arūno Aleksandro Daugėlos kūryboje
Other Title: Phantasmagorias and the coordination of materials in the art works of glass artist Arūnas Aleksandras Daugėla
Is part of: LOGOS. Vilnius : Visuomeninė organizacija "LOGOS", 2018, T. 95
Extent: p. 133-139
Date: 2018
Keywords: Daugėla, Arūnas Aleksandras;Fantasmagorijos;Siurrealizmas;Stiklo dailininkas;Skulptūra;Daugėla, Arūnas Aleksandras;Phantasmagoria;Sculpture;Surrealism;Glass artist
Abstract: Arūnas Aleksandras Daugėla yra žinomas kaip ilgametis Vilniaus dailės akademijos Kauno fakulteto docentas, stiklo dailininkas, daugelio parodų Lietuvoje bei užsienyje dalyvis. Jo kuriamų skulptūrų plastinę raišką veikiausiai turėtume įvardinti kaip realistinę, tačiau menininko darbai dėl pasirinktų temų, siužetų ir personažų traktuotės neabejotinai įgyja fantasmagorinį, siurrealistinį charakterį. A. A. Daugėlos kūriniuose nuolat remiamasi portreto ir fragmentuotos žmogaus anatomijos formomis, atspindinčiomis ironija ir grotesku persmelktą dailininko pasaulėžiūrą, siurrealizmo principais grindžiamą vaizdavimo būdą. Keistam, intriguojančiam skulptūrų pavidalui skleistis pasitelkiamas ir autoriaus medžiagiškumo bei technologijų išmanymas, išryškinantis jo kūrinių meninę specifiką ir įtaigumą
Arūnas Aleksandras Daugėla is known as a longevous teacher of Kaunas Subdivision of Vilnius Academy of Arts and a participant of numerous art exhibitions in Lithuania and abroad. The plastic expression of author’s sculptures could probably be described as realistic but his works often acquire a phantasmagoric, surreal character because author’s choice of themes, plots and personages. The works of Daugėla are frequently based on human portraits, fragments of human anatomic forms which convey irony and grotesque; his depiction techniques are based on the principles of surrealism. Daugėla’s profound knowledge of materials and technological expertise are adopted for the development of strange, intriguing sculptural shapes which highlights the originality and suggestibility of his works
Internet: http://www.litlogos.eu/L95/Logos_95_133_139_Simanaitiene.pdf
http://www.litlogos.eu/L95/Logos_95_133_139_Simanaitiene.pdf
Affiliation(s): Menotyros katedra
Menų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.86 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

146
checked on Jan 5, 2020

Download(s)

10
checked on Jan 5, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.