Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/55513
Type of publication: Mokslo studija (K1b);Study (K1b)
Field of Science: Filologija (H004);Philology (H004)
Author(s): Savickienė, Ineta
Title: The acquisition of Lithuanian noun morphology / Ineta Savickienė
Extent: 152 p. : iliustr
Publishing data: Wien : Österreichischen Akademie der Wissenschaften
Date: 2003
Series/Report no.: (Österreichische Akademie der Wissenschaften, philosophisch-historische Klasse Sitzungsberichte Bd. 701)
Note: Bibliogr. : p. [139]-150
Keywords: Vaikai;Lietuva;Kalba;Tyrimai;Lietuvių kalba;Daiktavardis;Lietuvių kalba;Morfologija
ISBN: 3700131380
Abstract: Studijoje aptariamas daiktavardžių vartojimas lietuvių ir austrų vaikų kalboje. Pagrindinis dėmesys skiriamas morfologijos vystymosi pradžiai. Perėjimas nuo premorfologijos prie protomorfologijos abiejų vaikų kalboje vyko panašiu metu (1;8). Daroma prielaida, kad vaikas, kurio gimtoji kalba morfologiniu atžvilgiu yra turtingesnė (šiuo atveju – lietuvių), turėtų įsisavinti morfologiją anksčiau. Amžiaus periodu nuo 1;8 iki 2;1 abiejų vaikų kalboje stebimas panašus daiktavardžių skaičius. Protomorfologijos pradžią abiejų vaikų kalboje žymi staigus leksikos įvairėjimas ir daiktavardžių vienaskaitos ir daugiskaitos kaityba. Šie pastebėjimai leidžia kelti hipotezę apie glaudų leksikos ir morfologijos raidos ryšį. Stebima koreliacija tarp gausesnio deminutyvų vartojimo lietuvių kalboje ir sudurtinių įvardijimų vokiečių kalboje, paremta atitinkama abiejų vaikų kalbine medžiaga. Deminutyvų ir paprastųjų žodžių opozicijos Rūtos kalboje pasirodė tuo pat metu, kaip ir kaitybinių formų opozicijos, tuo tarpu Jano kalboje jos pasirodė mėnesiu vėliau ir buvo gana retos. Dūriniai, priešingai, Jano kalboje pasirodė tuo pat metu, kaip kitos morfologinių formų opozicijos pačioje protomorfologijos pradžioje, kai Rūta pirmuosius retus dūrinius pradėjo vartoti dviem mėnesiais vėliau, o morfologinių formų opozicijas – tik po aštuonių mėnesių. Apibendrintina, kad lyginamoji analizė suteikia akivaizdžių įrodymų, leidžiančių protomorfologinę kalbos stadiją susieti su morfologinių kategorijų pajautimu, o morfologinių kategorijų vartojimo intensyvumą – su gimtosios kalbos morfologinėmis ypatybėmis
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/55513
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.18 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

96
checked on Aug 15, 2019

Download(s)

4
checked on Aug 15, 2019

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.