Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/549
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDonskis, Leonidas
dc.date.accessioned2016-02-23T08:38:55Z
dc.date.available2016-02-23T08:38:55Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2335-8769
dc.identifier.urihttps://eltalpykla.vdu.lt/1/549
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12259/549-
dc.description.abstractAs we learn from our political history, we can withdraw from our ability to empathize with other individuals’ pain and suffering. At the same time, we can get back to this ability – yet this doesn’t say a thing about our capability to be equally sensitive and compassionate about all troubled walks of life, situations, nations, and individuals. We are able to reduce human beings to things or non-persons so that they awaken only when we ourselves or our fellow countrymen are hit by the same kind of calamity or aggression. This withdrawal-and-return mechanism only shows how vulnerable, fragile, unpredictable, and universally valid human dignity and life are. This article is an attempt to map this mechanism theoretically through the concepts of guilt, adiaphora, and austerity.en_US
dc.description.abstractPolitinė istorija rodo, jog mes galime pasitraukti iš mūsų empatinės galios lauko, kuriame išgyvename kitų individų skausmą ir kančią. Sykiu galime sugrįžti į šį lauką, nors tai nieko nepasako apie mūsų gebėjimą būti vienodai jautriems ir atjaučiantiems visus visuomenės sluoksnius visose situacijose, visas tautas ir visus individus. Galime redukuoti žmogų į daiktą arba neasmenį, o patys morališkai nubusti tik tada, kai mes patys arba mūsų tėvynainiai patiria tokią pačią nelaimę ar agresiją. Pasitraukimo-ir-grįžimo mechanizmas tik rodo, koks pažeidžiamas, trapus ir visuotinai svarbus yra žmogaus orumas ir gyvenimas. Šis straipsnis atveria pastangą nubraižyti minėtojo mechanizmo teorinį žemėlapį– per kaltės, adiaforos ir griežtoslt_LT
dc.languageenen_US
dc.relation.ispartofDarbai ir dienos, 2014, nr. 62, p. 109-125lt_LT
dc.rightsSutarties data 2013-06-04, nr. A1221, prieinamas tik VDU intranete iki 2020-01-09lt_LT
dc.subjectAdiaphoraen_US
dc.subjectAusterityen_US
dc.subjectDevil (evil)en_US
dc.subjectGuilten_US
dc.subjectModernityen_US
dc.subjectPrecariaten_US
dc.subjectSensitivityen_US
dc.subjectAdiaforalt_LT
dc.subjectGriežta ekonomijalt_LT
dc.subjectJautrumaslt_LT
dc.subjectKaltėlt_LT
dc.subjectModernybėlt_LT
dc.subjectPekariataslt_LT
dc.subjectŠėtonas (blogis)lt_LT
dc.titleFrom person to nonperson : mapping guilt, adiaphora, and austerityen_US
dc.title.alternativeNuo asmens iki neasmens : kaltės, adiaforos ir griežtos ekonomijos teorinis žemėlapislt_LT
dc.typeStraipsnis / Article
dc.subject.udc1 Filosofija / Philosophy
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Darbai ir dienos / Deeds and Days 2014, nr. 62
Files in This Item:
Show simple item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

21
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

3
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.