Moksleivių socialinės kompetencijos ir santykių su mokytoja pirmoje klasėje prognostinės sąsajos su dalyvavimu patyčiose antroje klasėje
Date |
---|
2017 |
Jau daugelį metų patyčios išlieka opia problema Lietuvos mokyklose. Nors vaikai pradeda įsitraukti į patyčias nuo pat pirmos klasės, tyrinėtojų ir visuomenės dėmesio dažniau sulaukia patyčios tarp paauglių. Šio tyrimo tikslas – įvertinti pirmoje klasėje išmatuotos vaiko socialinės kompetencijos ir santykių su mokytoja prognostines sąsajas su dalyvavimu patyčiose antroje klasėje. Pirmame tyrimo matavime dalyvavo 408 pirmokai (183 berniukai ir 225 mergaitės) besimokantys 14 Kauno mokyklų. Antrojo matavimo metu atkrito 5 tiriamieji (1 berniukas ir 4 mergaitės), todėl jo metu buvo surinkti duomenys apie 403 tiriamuosius. Vaikų socialinė kompetencija buvo vertinama Š. Magelinskaitės-Legkauskienės ir kolegų (2016) sudarytos Socialinės kompetencijos pradinėje mokykloje skalės trumpąja versija sudaryta iš Mokymosi veiklos socialinės kompetencijos poskalės bei Bendravimo socialinės kompetencijos poskalės. Santykių su mokytoja kokybė buvo vertinama R.C. Pianta Mokinio ir mokytojo tarpusavio santykių skalės trumpąja versija, kurią sudaro Santykių artimumo poskalė ir Santykių konfliktiškumo poskalė. Dalyvavimas patyčiose buvo vertinamas K. Rigby ir P.T. Slee Santykių su bendraamžiais klausimyno priekabiautojo poskale ir patyčių aukos poskale. Rezultatų analizė atlikta struktūrinių lygčių modelyje naudojant socialinę kompetenciją ir santykius su mokytoja pirmoje klasėje dalyvavimui patyčiose antroje klasėje prognozuoti. Modelio tinkamumo parametrai (χ2 (50) = 39,734, p = 0,054; RMSE = 0, 034; CFI = 0,99, TLI = 0,98, SRMR =0,019) patvirtino gerą modelio atitikimą tyrimo duomenims. [...]