Options
Teisinio ugdymo(si) srategijų projektavimas mokykloje mokinių, mokinių tėvų ir mokytojų požiūriu
Jonavos jaunimo mokykla | LT |
Date Issued |
---|
2015 |
Lithuania committed to respect and implement children’s rights when it signed up to the United Nations Convention on the Rights of the Child (1989) on 5th January 1992 . In order to protect children‘s rights of violations, child‘s legal education (self-education) is necessary. One of the implementation aspects of child‘s legal education (self-education) is linked with the opportunity to realize the importance of child‘s rights and obligations through dialog and reflection in his life by himself. Therefore ,the effective implementation of child‘s legal education strategies at school becomes more important for children‘s lives. This paper present the results of empirical study ,, Projection of juristical educational (self-educational) strategies at school in pupils, pupils parents and teachers point of view“, which was carried out in 2014 : quantitative research survey, using a prepared questionnaire (a large group of respondents covering method to investigate child’s awareness development of his rights and obligations). In the study participated Lithuanian General education and Youth school pupils, their parents and teachers. There were not found any researches on child’s legal education (self-education) strategies projection at school in Lithuanian scientific publications. Therefore, this study was aimed to find out about pupils, their parents and teachers views on projection strategies of legal education (self-education) at school.
Lietuva 1992 m. sausio 5 d. prisijungė prie 1989 m. Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencijos, tuo įsipareigodama gerbti ir įgyvendinti vaiko teises. Norint užkirsti kelią vaiko teisių pažeidimams, būtinas vaikų teisinis ugdymas(is). Vienas iš vaiko teisinio ugdymo(si) įgyvendinimo aspektų yra susijęs su galimybe pačiam vaikui dialogo ir reflektavimo būdu sąmoningai suvokti vaiko teisių ir pareigų svarbą jo gyvenime. Todėl vaiko teisinio ugdymo(si) efektyvių strategijų įgyvendinimas mokykloje tampa labai svarbiu vaiko gyvenime. Tyrimų apie vaiko teisinio ugdymo(si) strategijų projektavimą mokykloje Lietuvos mokslo publikacijose neaptikta. Todėl šiuo tyrimu buvo siekta išsiaiškinti mokinių, mokinių tėvų ir mokytojų nuomonę dėl teisinio ugdymo(si) strategijų projektavimo mokykloje.
Antraštėje klaida: Teisinio ugdymo(si) strategijų projektavimas mokykloje mokinių, mokinių tėvų ir mokytojų požiūriu