Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/52713
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Psichologija / Psychology (S006)
Author(s): Markevičiūtė, Aurelija;Goštautas, Antanas;Pilkauskienė, Ina
Title: Grupinės psichologinės korekcijos galimybės paauglių depresiškumui mažinti
Other Title: Possibilities of psychological correction of depressiveness among adolescents
Is part of: Medicina. Kaunas : Kauno medicinos universitetas., T. 39, nr. 7 (2003)
Extent: p. 689-699
Date: 2003
Keywords: Paauglystė;Depresiškumas;Savęs vertinimas;Psichologinė korekcija;Adolescents;Depressiveness;Self-worth;Psychological correction
Abstract: Darbo tikslas. Įvertinti grupinės psichologinės korekcijos galimybes paauglių depresiškumui mažinti. Analizuojami 87 (53 mergaičių ir 34 berniukų) dešimtųjų klasių depresiškų moksleivių, dalyvavusių 2001 m. rudenį – 2002 m. žiemą psichologinės korekcijos užsiėmimuose ir užpildžiusių pateiktus klausimynus, duomenys. Paauglių depresiškumui ir jo pokyčiui įvertinti taikyta Minesotos daugiaprofilinio asmenybės klausimyno, skirto paaugliams, „Depresijos skalė“, savęs vertinimui – „Trumpa savimonės skalė“, depresiškumo psichologinei korekcijai – „Bendravimo įgūdžių ugdymo metodika“. Svaigalų vartojimas vertintas pagal paauglių atsakymus į klausimus apie svaigalų ir tabako vartojimą. Adaptavimasis mokykloje vertintas pagal pažangumo, lankomumo bei elgesio rodiklius. Rezultatai. Baigus užsiėmimus, sumažėjo berniukų ir mergaičių „Depresijos skalės“, esamo savęs vertinimo bei mergaičių vidutinio savęs vertinimo nuokrypio vidurkiai (p<0,005), o tai rodo sumažėjusį tiriamųjų depresiškumą ir pagerėjusį savęs vertinimą. Tarp geriau užsiėmimus lankiusių berniukų ir mergaičių depresiškumas sumažėjo, o savęs vertinimas pagerėjo labiau negu tarp blogiau užsiėmimus lankiusių berniukų ir mergaičių (p<0,005)
The aim of the study was to assess the possibility of psychological correction in groups to decrease depressiveness among senior schoolchildren. Data of 87 (53 girls and 34 boys) depressive schoolchildren, who participated in the sessions for developing communication skills were analyzed. Depressiveness was assessed by the Depression scale of Minnesota Multiphasic Personality Inventory for Adolescents. Communication skills training method consisted of ten structured hourly sessions. The effectiveness of psychological correction was assessed by the Abbreviated self-awareness scale and the Depression scale of Minnesota Multiphasic Personality Inventory for Adolescents. The results showed decrease in depressiveness and self-worth both among boys and girls (p<0.005). Among boys decrease in average present self-worth scores was noted, while among girls decrease in average present self-worth and average self-worth deviation. Depressiveness as well as self-worth decreased better among boys and girls, which had attended most sessions (p<0.005). Conclusions. Psychological correction enabled adolescents to decrease the manifestation of depressiveness, and to increase their self-worth: they became more active, communicable, optimistic and in a better mood. Depressiveness among boys decreased better among adolescents, who attended most sessions. Depressiveness decreased better among girls irrespective of their involvement in the sessions, and among actively involved boys. Self-awareness among boys and girls increased better among adolescents, who attended most sessions. Self-awareness increased better among girls irrespective of their involvement in the sessions, and among actively involved boys
Internet: http://medicina.lsmuni.lt/med/0307/0307-l.htm
http://medicina.lsmuni.lt/med/0307/0307-l.htm
Affiliation(s): KMU Kardiologijos institutas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml12.48 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

132
checked on Nov 1, 2019

Download(s)

10
checked on Nov 1, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.