Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/51423
Type of publication: Monografija / Monograph (K1a)
Field of Science: Menotyra / Artwork (H003)
Author(s): Pabedinskas, Tomas
Title: Žmogus Lietuvos fotografijoje : požiūrių kaita XX ir XXI a. sandūroje
Other Title: The Person in Lithuanian photography : the changing attitudes at the turn of the 21st century
Extent: 222 p. : iliustr
Publishing data: Vilnius : Vilniaus dailės akademijos leidykla
Date: 2010
Note: Recenzentai : dr. Linara Dovydaitytė (Vytauto Didžiojo universitetas); dr. (hp) Laima Laučkaitė-Surgailienė (Lietuvos kultūros tyrimų institutas)
Bibliogr.: p. 195-204
Keywords: Fotografija šiuolaikinė;Fotografija Lietuvos;Fotografija;Tapatybė;Contemporary photography;Lithuanian photography;Photography;Identity
ISBN: 9786094470028
Abstract: Knygoje analizuojami svarbūs Lietuvos fotografijos pokyčiai, išryškėję XX a. pabaigoje. Dalis tuomet sukurtos fotografijos netęsė humanistinių Lietuvos fotografijos mokyklos tradicijų ir apskritai neatitiko įprastų fotografijos meniškumo kriterijų. Fotografai ir kiti menininkai ėmė kurti neišraiškingą fotografiją, skatinančią refleksyvų požiūrį į žmogų ir jo aplinką. Ši požiūrių kaita monografijoje atskleidžiama analizuojant ir lyginant skirtingų laikotarpių bei stilių lietuvių autorių darbus. Daugiausia dėmesio skiriama amžių sandūroje išryškėjusioms žmogaus traktuotės fotografijoje tendencijoms – jos aptariamos pasitelkiant tarpdisciplininius tyrimo metodus. Monografija suteikia teorinį pagrindą, kurio reikia šiuolaikinės fotografijos supratimui, ir paaiškina kūrybinę praktiką, kurioje skleidžiasi įvairūs žmogaus tapatybės ir jo fotografinio atvaizdo santykiai
At the end of the 20th century, significant changes occurred in Lithua­ nian photography: some photographers rejected earlier traditions and did not conform to the conventional artistic criteria. Photographers, like other artists, abandoned expressive visual form and humanist con­ tent, which had dominated in Lithuanian photography since 1960s, and came up with deadpan images suggesting a reflective approach towards a person and his or her environment. Thus, they transcended relatively narrow boundaries of art photography and became a part of Lithuanian contemporary art scene and global tendencies of photography. The works of Lithuanian photographers that merged into the in­ ternational context of contemporary photography were not bound by the earlier humanist trend in Lithuanian photography or by the joint resistance of young photographers against the photographic tradition. The diversity of Lithuanian photography predetermined by its merging into the global context is not merely a sign of the transitional period, but a permanent state of contemporary photography. Considering this, the works of Lithuanian artists discussed in the book are not treated or generalised as a single ‘school’, but as a part of the global photographic art.[...]
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/51423
Affiliation(s): Menotyros katedra
Menų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml9.08 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

130
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

12
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.