Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/49397
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Filologija / Philology (H004)
Author(s): Daukšytė, Jovita
Title: Acquisition of social competences through adults learning foreign languages
Other Title: Socialinių kompetencijų įgyjimas mokantis užsienio kalbų (andragoginis aspektas)
Is part of: Žmogus kalbos erdvėje: mokslinių straipsnių rinkinys. Nr. 7. Kaunas : Naujasis lankas, 2013
Extent: p. 491-497
Date: 2013
Keywords: Motyvacija;Vidiniai ir išoriniai veiksniai;Suaugusiųjų užsienio kalbos mokymasis;Kalbiniai įgūdžiai ir gebėjimai;Motivation;External and internal factors;Adult learning foreing languges;Language skills and abilities
ISBN: 9786094592096
Abstract: Užsienio kalbų kompetencijos ugdymas yra vienas svarbiausių mokymosi visą gyvenimą kontekste. Užsienio kalbos kompetencija yra viena didžiausių vertybių globalizacijos procese, reikalaujanti išorinės ir vidinės motyvacijos, padedančios besimokančiajam siekti savo tikslų. Straipsnyje nagrinėjami tyrimo, vykdyto Vytauto Didžiojo universiteto dėstytojų 2010/2011 metais, rezultatai. Tyrimas remiasi anglų ir rusų kalbų kursų visuomenei, organizuotų 2010/2011 metais, besimokančiųjų apklausos rezultatais. Tyrimui naudota anketinė apklausa, į kurią atsakė 127 rusų ir anglų kalbų besimokantys suaugusieji. Respondentai nurodė kokie motyvai skatina juos mokytis kalbų ir kokius sunkumus bei situacijas jie patiria. Respondentai pažymėjo kokius įgūdžius bei kompetencijas jie tikisi išsiugdyti ir kaip jiems tai pavyko įgyvendinti
Learning foreign languages is one of the most important skills intended for all adult learners and lasting all their lives. Because of processes of globalization in the world, knowing foreign languages is perceived as being very valuable. Motivation can be described as an entity of external and internal factors which encourage a person to achieve certain goals. External motivation is influenced by a variety of external factors, i.e. a wish to get a better paid job, a possibility to travel abroad or success at an exam. Internal motivation is largely dependent on a person him/herself. There are various factors that emerge when adults learn foreign languges: career, change of job or living place, family reasons, free-time and etc. In addition, every person should be encouraged to learn foreign languages and conditions must be met to achieve that. This paper presents a research carried out in 2010 by Vytautas Magnus University lecturers. Its aim was to determine the factors that motivate adult learners to study foreign languages in the extra-mural studies at Vytautas Magnus University as well as in English and Russian language courses for the general public at the university. For the research, 127 questionnaires were distributed among adult learners. In the questionnaires the respondents were asked to indicate the motivating factors that make them learn foreign languages, their learning experience and difficulties. Afterwards, the respondents were asked to indicate what skills and competences they expect to acquire and if their expectations and needs for studying languages were met
Internet: http://www.khf.vu.lt/images/stories/knygos/conference_proceedings_zke_2013_multiple.pdf
http://www.khf.vu.lt/images/stories/knygos/conference_proceedings_zke_2013_multiple.pdf
Affiliation(s): Užsienio kalbų institutas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.97 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

126
checked on Nov 2, 2019

Download(s)

10
checked on Nov 2, 2019

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.