Humanitarinės srities mokslo populiarinimo diskursas multimodaliuoju aspektu
Date |
---|
2013 |
Multimodalumo, t. y. prasmės kūrimo naudojant įvairius informacijos pateikimo būdus (kompoziciją, nuotraukas, piešinėlius, tekstą) aspektas Lietuvoje dar naujas. Straipsnio tikslas – aptarti humanitarinės srities mokslo populiarinimo diskursą multimodaliuoju aspektu. Pirmiausia pateikiami pagrindiniai multimodalumo analizės principai, suformuluoti Gunther‘io Kress‘o, Theo van Leeuwen‘o ir kitų mokslininkų. Analizei surinkti straipsniai iš tokių laikraščių ir žurnalų kaip „Lietuvos aidas,“ „Mokslo Lietuva,“ „Filosofija.lt“ ir „Literatūra ir menas.“ Koncentruojamasi ties keliais pagrindiniais aspektais: aptariami pagrindiniai kompoziciniai principai (teksto ir vaizdinės medžiagos išdėstymas straipsnyje), veikėjai, vaizduojami nuotraukose bei piešinėliuose, tekstu ir vaizdu kuriamas naratyvumas, santykis tarp teksto ir vaizdo. Galima daryti išvadą, kad iliustracijos straipsniuose vaidina svarbų vaidmenį ir ne tik iliustruoja straipsnį, bet ir jį papildo naujomis prasmėmis bei papildomais, tekste neminimais, aspektais.
The multimodal analysis (i. e. creation of meaning using a variety of modes, such as composition, photos, pictures, text, etc.) is new in Lithuania. The aim of the article is to discuss popular scientific discourse in the humanities from the multimodal perspective. First, the article provides the main aspects of multimodal analysis formulated by Gunther Kress, Theo van Leeuwen and other scholars. The articles for the analysis were collected from such newspapers and magazines as Lietuvos aidas, Mokslo Lietuva, Filosofija.lt and Literatūra ir menas. The analysis concentrates on several main aspects: the main principles of composition are discussed (layout of the text and the visual in the article), the participants depicted in photos and pictures, narrativity created by the text and the visual and the relationship between the textual and the visual information. A conclusion can be made that illustrations play an important role in the articles and not only illustrate the article but also create additional meanings and additional aspects which are not mentioned in the text.