Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/49307
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Filosofija / Philosophy (H001)
Author(s): Bakka, Egil;Karoblis, Gediminas
Title: Kūryba ir kartotė šokant ir šokį užrašant
Other Title: Creativity and repetition in dancing and recording of dance
Is part of: Tautosakos darbai = Folklore Studies. Vilnius : Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2010, [T.] 39 : kūrybingumas ir kartotė
Extent: p. 50-65
Date: 2010
Keywords: Šokio etnografija;Šokio antropologija;Šokio fenomenologija;Šiaurės Europos liaudies šokiai;Šokio filmavimas;Šokio užrašymas
Abstract: Šitas straipsnis radosi iš ilgų ir intensyvių diskusijų tarp Egilo Bakkos, norvegų šokių specialisto, tiriančio tradicinius Skandinavijos šalių liaudies šokius, ir lietuvių filosofo Gedimino Karoblio, tiriančio šokio, ypač pramoginio, fenomenologiją. Diskusijos prasidėjo nuo filosofinio klausimo, ką reiškia pažinti šokį, kokiais būdais tai yra daroma šiuolaikinėje šokio etnografijoje (Buckland 1999) ar antropologijoje (Williams 2004; Royce 2002), kaip tai būtų galima ar net reikėtų daryti. Tokį susirūpinimą yra išreiškę ir šokį tyrinėjantys mūsų kolegos (Farnell 1999). Viena šio filosofinio klausimo variacijų – tai šokio tyrinėtojų ir apskritai visų šokėjų ginčas dėl to, kokią priemonę geriau pasitelkti siekiant pažinti / išmokti / suprasti šokį: žodinį aprašymą, filmą ar abstrakčią schemą (notaciją). Iki šiol dėl paprastumo ir visuotinio paplitimo vyrauja žodinis aprašymas, nes, pirma, kaip tik ši šokio patyrimo / supratimo apibūdinimo forma vartojama pačiose šokančiųjų bendruomenėse (Hoerburger 1959), antra, mokslinio diskurso terpėje iki šiol vyrauja žodinės išraiškos formos. Vaizdas yra lengviau suprantamas net už labiausiai paplitusią bendrinę kalbą.[...]
In this article we have problematised a dance as common idea, which cannot be taken for granted. We suggest approaching dance by distinguishing its two dimensions, the concept and the realisation. We suggest distinguishing two epistemological extremes of doing dance research, the realist and the nominalist. The realist would believe that it is possible to grasp the idea of a dance per se (extreme realism) or via realisations of dance (moderate realism). The nominalist dance research would rather think that a dance doesn’t exist in reality – it is a product of our constructive intellectual activity based on perception of singular realisations (moderate nominalism) or power relations (extreme nominalism). For the moderate dance realist (the position we challenge in this article) – the concept of dance would be of primary importance, while for the moderate dance nominalist (the position we defend in this article) – the realisation of dance. We also argue for disciplined approaches in documentation and research, and for awareness of what kind of epistemic approaches we choose. We argue against the devaluation of first-person and sub-personal approaches in favour of other-person research and the need to analyse singular dance events as basis for generalisations. In our discussion at the end of essay we point to the loss of rigour which easily occurs when we construct narratives by generalising singular event. We do admit that it is a challenge to present research through appealing and attractive narrative techniques, still keeping a discipline and consistency in the way we use and refer to our data
Internet: http://www.llti.lt/failai/09_Karoblio.pdf
http://www.llti.lt/failai/09_Karoblio.pdf
Affiliation(s): Filosofijos katedra
Humanitarinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.47 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

154
checked on Jan 5, 2020

Download(s)

12
checked on Jan 5, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.