16–18 metų paauglių socialinės kompetencijos sąsajos su jų romantinių santykių patirtimi
Date |
---|
2015 |
Romantinių santykių užmezgimas ir palaikymas paauglystėje yra tiesiogiai susiję su paauglio socialinės kompetencijos įgūdžiais. Tačiau paauglių romantinius santykius tyrinėti yra sudėtinga dėl palyginti neilgos jų trukmės, todėl žinių apie paauglių socialinės kompetencijos reikšmę jų romantinių santykių patirčiai Lietuvoje yra stokojama. Šio tyrimo tikslas buvo įvertinti, ar ir kaip 16–18 metų paauglių socialinė kompetencija yra susijusi su jų romantinių santykių patirtimi. Tyrime dalyvavo 176 16–18 metų paaugliai (109 merginos ir 67 vaikinai). Jų socialinei kompetencijai įvertinti buvo naudojama tarpasmeninės kompetencijos klausimyno patikslinta versija (ICQ-R). Papildomai buvo užduodama demografinių bei su romantinių santykių patirtimi susijusių klausimų. Paauglių, turinčių romantinių santykių patirties, socialinės kompetencijos įgūdžiai yra aukštesni nei tokios patirties neturinčių paauglių. Nustatyta, jog merginų ir vaikinų emocinės paramos teikimo įgūdžiai skiriasi priklausomai nuo romantinių santykių patirties. Vaikinai, kurie tyrimo metu turėjo romantinių santykių, pasižymėjo aukštesne socialine kompetencija nei vaikinai, neturintys romantinių santykių patirties. Merginoms, turinčioms romantinių santykių patirties, taip pat būdinga aukštesnė socialinė kompetencija nei toms paauglėms, kurios tokios patirties neturi. Paauglių socialinės kompetencijos ryšio su turimų romantinių santykių trukme neatskleista. Gauti rezultatai patvirtina ankstesnių tyrimų rezultatus apie paauglių romantinių santykių patirties ir socialinės kompetencijos įgūdžių ryšį. Lyčių socialinės kompetencijos skirtumų, atsižvelgiant į romantinių santykių patirtį, rasta tik vertinant emocinės paramos teikimo įgūdžius. [...]