The ownership unbundling of electricity transmission system operators : the European Union policy and the case in Lithuania
Author | Affiliation | |
---|---|---|
Mykolo Romerio universitetas | LT | |
Mykolo Romerio universitetas | LT |
Date |
---|
2009 |
Pasaulyje vykstantys ekonominiai ir technologiniai pokyčiai sudaro prielaidas konkurencijai elektros rinkoje atsirasti. Manoma, kad pasaulyje per ateinančius dvidešimt penkerius metus elektros energijos suvartojimas padidės du kartus, o besivystančiose valstybėse – tris kartus. Siekiant užtikrint tvirtą ekonomikos vystymąsi, yra būtina tinkamai plėtoti energetikos sektoriaus infrastruktūrą. Europos Sąjunga siekia sukurti vieningą elektros rinką, kuri veiktų remiantis laisvosios rinkos principais. Siekiant užtikrinti konkurencines sąlygas elektros rinkoje, yra būtina atskirti monopolinę elektros energijos perdavimo veiklą nuo elektros energijos tiekimo ir gamybos veiklų. Teisinis reguliavimas, kuris numato privalomą teisinį atskyrimą, (t. y. tas pats juridinis asmuo negali verstis elektros energijos perdavimo veikla ir elektros energijos tiekimo ir (ar) gamybos veiklomis), nesudaro prielaidų vieningai elektros rinkai sukurti Europos Sąjungoje, todėl yra būtina taikyti naujus reguliavimo modelius. Europos Komisija pateikė pasiūlymą dėl naujos direktyvos, reglamentuojančios Europos Sąjungos vidaus elektros rinkos funkcionavimą, priėmimo. Jame siūloma įteisinti privalomą bendrovės, valdančios elektros energijos perdavimo tinklą, nuosavybės atskyrimą nuo įmonių, vykdančių elektros energijos tiekimo ir gamybos veiklas.
Nuosavybės atskyrimo modelio esmė yra ta, kad perdavimo tinklo operatorius valdo nuosavybės teise elektros energijos perdavimo tinklus bei vykdo visas funkcijas, susijusias su elektros energijos perdavimu. Perdavimo tinklų bendrovė gali būti valdoma ir jos akcijas nuosavybės teise gali turėti tik tie fiziniai ar juridiniai asmenys, kurie neturi interesų elektros energijos tiekimo ir gamybos bendrovėse. Pagrindinis nuosavybės atskyrimo modelio įgyvendinimo tikslas – užkirsti kelią diskriminacijai, optimizuoti esamos elektros energijos perdavimo infrastruktūros panaudojimą, užtikrinti reikiamas investicijas į elektros energijos perdavimo tinklus ir garantuoti efektyvią monopolinių veiklų valstybinę priežiūrą.
Konkretūs kaštai ir nauda, įgyvendinant perdavimo tinklo operatoriaus nuosavybės atskyrimo modelį, priklauso nuo specifinių nacionalinės ar regioninės elektros rinkos struktūros. Dėl šios priežasties yra sudėtinga sutarti dėl vieningo elektros rinkos teisinio reguliavimo modelio visoje Europos Sąjungoje. Nors atlikti tyrimai patvirtino, kad perdavimo tinklo operatoriaus nuosavybės atskyrimas yra efektyviausias būdas elektros rinkos konkurencingumui didinti, kai kurios valstybės narės, įgyvendindamos šį modelį, patirtų didelius kaštus, palyginti su galima potencialia nauda. Nepaisant vieningos Europos Sąjungos energetikos politikos, valstybių narių nacionalinės strategijos dėl elektros rinkos vystymo labai skiriasi. Šiuos skirtumus paprastai lemia skirtinga valstybių narių elektros rinkos struktūra. Lietuva yra Europos Sąjungos narė, todėl jos elektros rinkos vystymo strategija turi būti suderinta su Europos Sąjungos. Tačiau taip pat Lietuva turi pasirinkti elektros rinkos vystymo strategiją, kuri geriausiai atitinka jos specifinius elektros rinkos poreikius. Pokyčiai, kurie atsiras elektros energijos tiekimo sektoriuje uždarius Ignalinos atominę elektrinę, paskatino Lietuvos Respublikos Vyriausybę iš naujo apsvarstyti nacionalinės ir regioninės elektros energijos rinkos vystymo prioritetus. [...]
The objective of the article is to analyze the consistence of recent changes in shareholding of Lithuanian electricity companies with the model of ownership unbundling of the transmission system operator. The first part of the article is devoted to the analysis of ownership unbundling model of the transmission system operator. It discuses (i) existing models of unbundling of the transmission system operator, (ii) the necessity and objectives of ownership unbundling of the transmission system operator, (iii) the main features of ownership unbundling of the transmission system operator, (iv) the main problems and advantages of implementing ownership unbundling of the transmission system operator. The second part of the article analyses the development and changes in the ownership of shares of Lithuanian electricity companies. It discuses (i) the formation of national investor – LEO LT AB; (ii) the specific problems related to the unbundling of supply and generation of electricity from distribution and transmission of electricity.[...]
One of the main strategic goals of the European Union is the creation of competitive single electricity market. The effective unbundling of monopole activity of transmission of electricity from competitive activities of supply and generation of electricity is the key element of competitive electricity market. Thus the Commission proposed the model of ownership unbundling of the transmission system operator from supply and generation of electricity. The defining element of an ownership unbundling model is that the network of electricity transmission is operated and owned by one independent company, which clarifies the incentives, responsibilities and liabilities for the network. National strategies on development of electricity markets vary considerably from country to country due to different national constraints. As Lithuania is a member of the European Union, its national energy strategy has to be consistent with the policy of the European Union. Lithuania also has to seek the best strategy to develop electricity market at the national level taking into account its national conditions. Changes in the structure of electricity supply, which will occur because of shutting down of the reactor of the Ignalina Nuclear Power Plant, have prompted the government to review its current energy policy related to development of national and regional electricity market.