Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/466
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Jezerskytė, Edita
Title: Universiteto dėstytojo veiklos įvairovė besikeičiančios edukacinės paradigmos kontekste
Other Title: Variety of university teacher's activities in the context of a changing educational paradigm
Is part of: Profesinis rengimas: tyrimai ir realijos, 2014, nr. 25, p. 118-126
Publishing data: Vytauto Didžiojo universitetas
Date: 2014
Keywords: Aukštasis mokslas;Dėstytojo veikla;Edukacinė paradigma;Higher education;Teacher's activity;Educational paradigm
Abstract: Visuomenės kaita kelia vis naujus iššūkius švietimui ir neabejotinai šiuolaikiniam aukštajam mokslui, kuris išgyvena savąjį transformacijų laikotarpį. Kintant edukacinei paradigmai, keliami vis didesni reikalavimai ir dėstytojų veiklai bei jų kompetencijoms. Vis dažniau akcentuojamas dėstytojo veiklos daugialypiškumas, nes šiuolaikinis universiteto dėstytojas turi gebėti dirbti įvairiose edukacinėse ir mokymosi aplinkose, vykdyti edukacinę, ekspertinę, švietėjišką veiklą, skleisti visuomenei naujas idėjas bei mokslo žinias. Straipsnyje konstatuojama, kad dėstytojo veiklos erdvė plati, daugialypė ir reikalauja kompleksinių žinių. Yra išskiriamos pagrindinės universiteto dėstytojo veiklos: edukacinė, mokslinė tiriamoji, sklaidos, vadybinė, organizacinė, o kiekviena iš šių veiklų gali būti daloma į smulkesnes funkcijas.
Changing environment of the higher education, i.e. growing needs of organizations and society with regards to the quality of studies, altering expectations of students concerning the content and methods of study programmes, increasing inner and international competition among higher education institutions, colleges and universities, internationalization and globalisation processes in higher education, pose even higher requirements to the teachers, their activities and competences. The diversity of a teacher`s activity is ever more emphasized due to the requirement for the modern university teacher to be able to perform in various educational and learning environments, to carry out educational, expertise-related and educative activity, to disseminate new ideas and scientific knowledge in the society. The purpose of the article is to reveal the variety of university teacher`s activities in the context of a changing educational paradigm. The article states that the activity of a university teacher is extensive and diverse and it requires complex knowledge. There are four main activities of a university teacher identified, namely: educational, scientific research, dissemination, management and organizational activity. Each of these activities can be divided into minor functions. In real practice the activities of a teacher are closely interrelated, overlapping, undivided and forming a solid unity because some features of certain activities manifest themselves in other teacher`s activities.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/466
https://hdl.handle.net/20.500.12259/466
Appears in Collections:Profesinis rengimas: tyrimai ir realijos 2014, nr. 25

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

23
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

77
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.