Universiteto dėstytojo veiklos įvairovė besikeičiančios edukacinės paradigmos kontekste
Author |
---|
Jezerskytė, Edita |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2014 | 25 | 118 | 126 |
Visuomenės kaita kelia vis naujus iššūkius švietimui ir neabejotinai šiuolaikiniam aukštajam mokslui, kuris išgyvena savąjį transformacijų laikotarpį. Kintant edukacinei paradigmai, keliami vis didesni reikalavimai ir dėstytojų veiklai bei jų kompetencijoms. Vis dažniau akcentuojamas dėstytojo veiklos daugialypiškumas, nes šiuolaikinis universiteto dėstytojas turi gebėti dirbti įvairiose edukacinėse ir mokymosi aplinkose, vykdyti edukacinę, ekspertinę, švietėjišką veiklą, skleisti visuomenei naujas idėjas bei mokslo žinias. Straipsnyje konstatuojama, kad dėstytojo veiklos erdvė plati, daugialypė ir reikalauja kompleksinių žinių. Yra išskiriamos pagrindinės universiteto dėstytojo veiklos: edukacinė, mokslinė tiriamoji, sklaidos, vadybinė, organizacinė, o kiekviena iš šių veiklų gali būti daloma į smulkesnes funkcijas.
Changing environment of the higher education, i.e. growing needs of organizations and society with regards to the quality of studies, altering expectations of students concerning the content and methods of study programmes, increasing inner and international competition among higher education institutions, colleges and universities, internationalization and globalisation processes in higher education, pose even higher requirements to the teachers, their activities and competences.
The diversity of a teachers activity is ever more emphasized due to the requirement for the modern university teacher to be able to perform in various educational and learning environments, to carry out educational, expertise-related and educative activity, to disseminate new ideas and scientific knowledge in the society. The purpose of the article is to reveal the variety of university teacher
s activities in the
context of a changing educational paradigm.
The article states that the activity of a university teacher is extensive and diverse and it requires complex knowledge. There are four main activities of a university teacher identified, namely: educational, scientific research, dissemination, management and organizational activity. Each of these activities can be divided into minor functions. In real practice the activities of a teacher are closely interrelated, overlapping, undivided and forming a solid unity because some features of certain activities manifest themselves in other teacher`s activities.