Motyvacijos ir nuostatų dėl eismo saugumo sąsajos su jaunų vairuotojų subjektyviai ir objektyviai vertinamu rizikingu vairavimu
Date |
---|
2012 |
Pristatomo tyrimo tikslas – įvertinti, kaip motyvacijos ir nuostatų dėl eismo saugumo veiksniai susiję su jaunų vairuotojų tiek subjektyviai, tiek objektyviai vertinamu rizikingu vairavimu. Rizikingas vairavimas vertintas trimis būdais: savižina, vairavimu simuliacinėje aplinkoje ir prisimenamais kelių eismo taisyklių pažeidimais bei sukeltomis avarijomis. 226 18–29 metų amžiaus tiriamieji atsakė į savižinos klausimyno klausimus, 40 iš jų dalyvavo eksperimente vairuodami simuliacinėje aplinkoje. Kaip motyvacijos ir nuostatų dėl eismo saugumo veiksniai analizuotos tiriamųjų nuostatos dėl rizikingo vairavimo, išoriniai ir vidiniai rizikingo vairavimo motyvai. Nustatyta, kad jauni vairuotojai vyrai vairuoja rizikingiau nei moterys. Teigiama nuostata dėl pavojingo vairavimo susijusi su rizikingesniu subjektyviai vertinamu jaunų vairuotojų vairavimu. Labiausiai su rizikingu jaunų vairuotojų vyrų ir moterų vairavimu (vertinamu tiek subjektyviai, tiek objektyviai) susiję vidiniai motyvai vairuoti rizikingai.
The aim of this study was to evaluate how motivational and attitudinal factors are related to subjectively and objectively evaluated risky driving of young drivers. Risky driving was measured using three methods: subjective evaluation, driving in simulator and recalled number of induced car accidents and committed violations of traffic rules. 226 18–29 years old subjects filled-in questionnaire, 40 of them participated in the experiment using driving simulator. Attitude towards risky driving and motives of risky driving were used as motivational and attitudinal factors of risky driving. The results show that young male drivers drive more risky than female; more positive attitude towards risky driving is related to subjective risky driving behavior of young drivers; and intrinsic motives for risky driving are most important factors related to risky driving of young drivers evaluated both subjectively and objectively.