Folkloro duomenys - senosios raštijos žinių vertinimo priemonė
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date |
---|
2009 |
Pradedant tyrinėti bet kurį tradicinės kultūros reiškinį, pirmiausia būtina atskirti autentišką medžiagą nuo klastočių, o iš pateikėjų užrašytuose tekstuose pastebėti individualias detales, medžiagos rinkėjų interpretacijas ar netikslumus. Senojoje raštijoje užfiksuotų žinių apie baltų mitologiją vertinimas ypač aktualus. Daugelis autorių citavo, neretai ir tebecituoja senosios raštijos žinias apie pagoniškus lietuvių dievus, apeigas ir kita nė neabejodami jų autentiškumu. Raštijos šaltiniuose minima be galo daug pagoniškais dievais vadinamų būtybių. Kitos, net neseniai krikščionybę priėmusios tautos prisimena vos keletą senovinės religijos dievų, o kitas būtybes vadina šeimininkais, dvasiomis ir pan. Kai kurie lietuvių mitologijos tyrinėtojai vartoja universalų dievybės terminą ir senojoje raštijoje paminėtų personažų hierarchinės padėties nesvarsto.[...]
Special attention is paid in the article to the fact that mythical names mentioned by a Lithuanian Martynas Mažvydas and by Lucas David, who was originally close to Prussians, are vastly different from those listed by Jan Łasicki in his extensive list of pagan deities, although even his material does include things that should be considered authentic. The name of the goddess Lada was derived from the refrain of the wedding songs of the Eastern Slavs lado (from lad 'spouse, dear' and 'agreement, engagement'). Along with lado, the refrain also contains did ('old man').[...].