Kolegijų studentų socialinės tinklaveikos įrankių naudojimas
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT | ||
Alytaus kolegija | LT | |
Balynienė, Rasa | Alytaus kolegija |
Date |
---|
2012 |
Spartus naujų internetinių technologijų vystymosi greitis, naujų produktų pasiekiamumas daugumai vartotojų kelia naujus uždavinius švietimui. Socialinės tinklaveikos įrankiai palaiko pagrindinius, į studentus orientuoto mokymosi aspektus: suteikia pokalbio galimybę, socialinį grįžtamąjį ryšį, ryšius tarp žmonių socialiniuose tinkluose. Straipsnyje nagrinėjami tinklaraščių, bendro tekstų rengimo priemonių, vikių, socialinių tinklų svetainių ir kitų socialinės tinklaveikos įrankių naudojimas tarp kolegijų studentų, pateikiama besimokančiųjų nuomonė apie šių įrankių platesnio naudojimo galimybes aukštajame moksle. Straipsnyje keliamas tyrimo tikslas – įvertinti kolegijų studentų naudojamus socialinės tinklaveikos įrankius ir jų panaudojimo galimybes mokymo(si) veiklose studentų požiūriu. Tyrimo metodai – mokslinės literatūros analizė, anketinė apklausa, matematinės statistikos metodai kiekybiniam duomenų apdorojimui.
The rapid development of the Internet technologies and accessibility of new products to most of users raise new objectives for education. Social networking tools make undeniable influence on the contemporary society. These tools are successfully used in business, media and social life. New marketing tools appear such as advertising in social networks. The challenges of the changing world make influence on technologies used for teaching; therefore scientists started discussion on a possibility to apply the tools of social services in higher education. (Gray et al., 2009; Grosseck, 2009; Anderson, 2007; Alexander, 2006, Ala-Mutka, Punie, Redeker, 2009). The possibilities of social networking tools provide new opportunities of teaching and learning and encourage appearance of radical changes in the practice of teaching and learning. Lots of scientists maintain the increase of motivation and participation in activities, while acquired skills of independent studies provide students with an opportunity to take responsibility for their learning process. (Redecker, 2008). Social networking tools support the main aspects of teaching directed towards a student: they provide with an opportunity of conversation, social feedback and connections between people in social networks. These above theoretical assumptions require finding the answers: which social networking tools are used by college students and would they like these tools to be used in the process of studies? Goal of the article: to assess the tools of social networking used by college students, and possibilities of their application in teaching and learning activities according to the students’ attitude. [...]