Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/44619
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Educology (S007)
Author(s): Gedvilienė, Genutė;Kankevičienė, Lina
Title: Kolegijų dėstytojų skaitmeninio raštingumo gebėjimai
Other Title: Digital literacy skills of college teachers
Is part of: Role of higher education institutions in society: challenges, tendencies and perspectives = Aukštųjų mokyklų vaidmuo visuomenėje: iššūkiai, tendencijos ir perspektyvos. Alytus : Alytaus kolegija, Nr. 1(1), 2012
Extent: p. 55-60
Date: 2012
Keywords: Kompiuterinis raštingumas;Informacinis raštingumas;Skaitmeninis raštingumas;Informacinės visuomenės technologijos;Kolegijos;Computer literacy;Information literacy;Digital literacy;Information society technologies;College
Abstract: Besiplėtojant technologijoms ir jų naudojimo sritims, atsiranda naujų gebėjimų. Dėl to skaitmeninio raštingumo gebėjimai turėtų būti dinamiški ir reguliariai koreguojami, kad būtų galima laisvai dirbti su atsirandančiomis technologijomis. Straipsnyje apibūdinta raštingumo kaita besivystančių informacinės visuomenės technologijų (IVT) kontekste ir pateikti kolegijų dėstytojų skaitmeninio raštingumo tyrimo duomenys, atskleidžiant, kokias informacines technologijas naudoja dėstytojai ir kokio lygio yra jų skaitmeninio raštingumo gebėjimai. Tyrimo rezultatai rodo, kad vyrai dėstytojai nurodo geresnius skaitmeninio raštingumo, grafinės programinės įrangos naudojimo ir kompiuterių priežiūros gebėjimus; meno srities dalykus dėstantys dėstytojai geriau dirba grafine programine įranga, atlieka kompiuterių priežiūrą ir naudoja įrenginius, o sudėtingiausia IVT naudoti socialinių, humanitarinių mokslų atstovams
Changes in technologies require teacher to learn to use the new IST and use them in their work. The teacher who is preparing students to live in an information age, must be a full-rate citizen of informational - learning - public. Good teacher and student skill levels in IST is a necessary condition in order to impart knowledge and information in various forms of transmission, to establish closer educational ties, and to provide effective youth and general population level of education and skills upgrading (Bilevičienė, Rudzkienė 2006). Research object – teacher’s digital literacy skills. This paper aims to reveal digital literacy skills of college teacher’s. Objectives of the study: 1) describe the changes in digital literacy in the context of information society technologies (IST) 2) to reveal the level of teacher’s digital literacy. Methods of the study: analysis of scientific literature, questionnaire, statistical analysis methods. Characteristics of study participants: The study was conducted in 2011. It was attended by 241 teachers from five colleges representing Alytus, Kaunas and Vilnius regions: Alytus, Vilnius, Kaunas, Vilnius and Kaunas Technical design and Technology College. The results showed that all teachers seek to develop digital literacy skills. Teachers' survey showed that respondents spend a week of 22.92 hours online learning, work or pleasure on average. Men spend an average of 27,54 hours a week., Women – 21,07 hours online. Although, men and women, average age is similar to (M - 43.99 W - 45.62), it is noted that the men use the internet more. To conclude, it s clear that men have better skills in digital literacy, the use of graphics software and computer maintenance.[...]
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/44619
Affiliation(s): Edukologijos institutas
Socialinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml9.45 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

134
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

12
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.