Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/43552
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Edukologija / Educology (S007)
Author(s): Gedvilienė, Genutė;Staniulevičienė, Dalia
Title: Mokymosi mokytis kompetencijos samprata šiuolaikinėje visuomenėje
Other Title: The concept of learning to learn in the contemporary society
Is part of: Ugdymo veiksniai mokymo(si) kontekste globalizacijos sąlygomis : mokslinių straipsnių rinkinys = Educational factors affecting teaching and learning in the context of globalization : selected scientific papers. Vilnius : Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademija, 2014
Extent: p. 10-27
Date: 2014
Keywords: Mokymasis mokytis;Mokymosi scenarijai;Kompetencija;Gebėjimas spręsti problemas;Learning to learn;Adult learning to learn;Solve problems;Adult learning process
ISBN: 9786098074338
Abstract: Mokymosi mokytis kompetencija suprantama kaip gebėjimas organizuoti savo mokymosi procesą, efektyviai planuojant laiką ir kaupiant informaciją, mokantis individualiai ir grupėse. Besimokantieji, pritaikydami savo ankstesnį mokymąsi, žinias ir įgūdžius įvairiose situacijose, formuoja veiklos patirtį. Diskutuojant apie suaugusiųjų mokymosi mokytis kompetenciją šiuolaikinio gyvenimo kontekste – žinios, įgūdžiai, vertybės, asmeninės savybės, yra pagrindinės šio reiškinio dimensijos. Mokymosi mokytis kompetencija yra svarbi suaugusiojo kasdieniame gyvenime formuojant mokymosi mokytis įgūdžius. Šiame kontekste svarbu suaugusiųjų reflektavimas, kuris padeda pasiekti mokymosi proceso tikslus, atskleidžiant privalumus ir trūkumus, kuriant kokybišką mokymosi mokytis procesą. Siekiant pabrėžti vykstančias mokymosi transformacijas, straipsnyje aptariamas vienas iš mokymosi mokytis gebėjimų – mokymasis spręsti problemas
Modern society, the knowledge society and the idea of a learning society is closely associated with the image, where all learning process is seen in a wider context, such as life-long continuous learning, where people are able to manage knowledge, upgrade it choosing what is appropriate in a particular context, constantly learn and understand what they have learned so that they can adapt it in new and rapidly changing situations. Learning to learn competence is described as the ability to organize the learning process, effective management of time and information, both individually and in groups. Learners adjusting their previous learning activities shape the experience of using and applying knowledge and skills in a variety of situations. Discussing about adult learning to learn competence in the context of modern life knowledge, skills, values, the personal qualities should be mentioned as important dimensions. Learning to learn competence is a part of everyday life in the context of the formation of adult learning process. In this context, reflective practice is important for adult learners, what is already a prerequisite for helping to achieve the objectives of the learning process, in other words, practice with your consciousness, identifying strengths and weaknesses, and creating a higher quality of the learning to learn process.[...]
Internet: http://www.lka.lt/download/24358/knyga%20ugdymo%20veiksniai_internetui.pdf
http://www.lka.lt/download/24358/knyga%20ugdymo%20veiksniai_internetui.pdf
Affiliation(s): Edukologijos institutas
Socialinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.89 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

162
checked on Nov 2, 2019

Download(s)

20
checked on Nov 2, 2019

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.