Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/43259
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis Clarivate Analytics Web of Science / Article in Clarivate Analytics Web of Science (S1)
Field of Science: Vadyba / Management (S003)
Author(s): Pilelienė, Lina;Grigaliūnaitė, Viktorija
Title: Tautinės savimonės ugdymas pasitelkiant reklamą : teorinis aspektas
Other Title: National consciousness development by applying advertisements : theoretical approach
Is part of: Filosofija. Sociologija = Philosophy. Sociology. Vilnius : Lietuvos mokslų akademijos leidykla, T. 25, nr. 4, 2014
Extent: p. 221-230
Date: 2014
Keywords: Etninis tapatumas;Pilietinis tapatumas;Tautinis tapatumas;Reklama;Tautinė savimonė;Civic identity;Ethnic identity;National identity;Advertising;National consciousness
Abstract: Visą pasaulį apimančios globalizacijos procesų pasekmės paskatino daugelį pasaulio šalių susirūpinti tautinio tapatumo išsaugojimu ir tautinės savimonės ugdymu. Įvairių šalių mokslinėje literatūroje galima aptikti vis daugiau publikacijų tautinio tapatumo, tautiškumo, jo išsaugojimo ir tautinės savimonės ugdymo tematika. Vienas iš šiuolaikinės visuomenės gyvenimo būdą ir normas formuojančių veiksnių – reklama. Straipsnyje teoriniu lygmeniu nagrinėjamas klausimas – kaip ugdyti tautinę savimonę pasitelkiant reklamas? Atlikus mokslinės literatūros analizę ir sintezę nustatyti tautinio tapatumo komponentai ir struktūriniai ryšiai tarp jų, taip pat atskleistas galimas nustatytų elementų pritaikymas prekių ženklų reklamose ugdant tautinę savimonę
As a result of globalization processes in the entire world, many countries feel concern about the task for protection of national identities as development of national consciousness. In scientific literature from many countries, the number of publications analyzing national identity, nationality, its protection, and national consciousness development is increasing. One of the factors that mostly affect contemporary society’s lifestyle and norms is advertising. Therefore, the question ‘How to develop national consciousness with the help of advertising?’ is analyzed theoretically in the article. As a result of scientific analysis and synthesis of theoretical findings, components of national identity and their structural relationships are determined; moreover, the possible usage of provided elements in the advertisements of national brands for national consciousness development is revealed
Internet: http://www.lmaleidykla.lt/publ/0235-7186/2014/4/1Piliene.pdf
Affiliation(s): Ekonomikos ir vadybos fakultetas
Marketingo katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml11.17 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

91
checked on May 1, 2021

Download(s)

10
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.