Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/43113
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Sociologija / Sociology (S005)
Author(s): Liobikienė, Nijolė Teresė
Title: Disfunkcinėje šeimoje augančio vaiko socializacijos problemų sprendimo galimybės
Other Title: Possibilities’ socialization problems‘ solution for dysfunctional family child
Is part of: Socialinis ugdymas : postmodernios visuomenės iššūkiai vaikų ir jaunimo socializacijai [elektroninis išteklius]. Vilnius, Šiauliai : BMK leidykla, Šiaulių universitetas, 2014, [nr.] 7
Extent: p. 100-107
Date: 2014
Keywords: Šeimos disfunkcija;Daugiaproblemės šeimos;Vaiko elgesys;Dysfunctional family;Family dysfunction;Child behaviour
Abstract: Lietuvoje disfunkcinė šeima apibūdinama pagal vyraujančias problemas: alkoholizmą, narkomaniją, smurtą, vaikų nepriežiūrą, tačiau nekreipiamas dėmesys į disfunkcinių šeimų atsiradimo ir vystymosi procesą. Tokiu būdu pagalba organizuojama tik labiausiai pažeistų šeimų vaikams, kai praktiškai visai šeimai padėti sudėtinga ir pagalbos rezultatai nedžiugina. Nors Lietuvos teisės aktuose detaliai nurodoma, kas turėtų teikti pagalbą disfunkcinėje šeimoje augančiam ir socializacijos proceso sutrikimų patiriančiam vaikui, realybėje šie vaikai lieka be realios, sisteminės ir tęstinės pagalbos. Remiantis atvejo analizės duomenimis ir fokus grupės metodo tyrimo duomenimis, apibūdinamas pagalbos tęstinumo procesas, universalios ir atrankinės prevencijos reikšmė pagalbos teikimo procese
The goal of this article is to discuss socialization problems and possible problem solving dysfunctional family child. Research questions: what are dysfunctional family problems, who, where and how can help family and child to solve these problems? Teresė Nijolė Liobikienė 107 To answer these questions qualitative research methods was used. The data of case analyses, focus group and law analyses was used. Data analyzed according social construction theoretical perspective, according this perspective reality is a social construct by individuals and different social factors. Results There are not used term „dysfunctional” families in the Lithuanian Law. The term used is “social risk family”. There are four stages of family dysfunction process: 1. situational short term dysfunction 2. situational long term dysfunction, at this stage child react by emotional, cognitive and behavior problems 3. family crisis 4. multi-problem social risk family. Dysfunctional family child is in stress situation, reaction to stress show by emotional, cognitive and behavior changes. In most cases help for the child is too late when the family is in crisis and became social risk family. There is need for effective help system for dysfunctional family. the help system need to be consistent, continuity and available. The beginning of help system needs to be universal and selective prevention programs. Every specialist (educator, teacher) can help child through emphatic active listening about the situation, reducing feelings of guilt and giving hope and to point out the possibility for help
Internet: http://content.yudu.com/Library/A32we7/Socialinisugdymas/resources/305.htm
Affiliation(s): Socialinio darbo katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.28 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

132
checked on May 1, 2021

Download(s)

21
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.