Regioninės kultūros savitumai tarpukario Kaune
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date |
---|
2009 |
Regioninė kultūra dviejuose laikinosios sostinės mikrorajonuose - Vilijampolėje ir Lampėdžiuose. Straipsnis paremtas lauko tyrimais, autorės atliktais ¡998- 2009 metais Kaune. Lauko tyrimo metodai: struktūruotas ir pusiau struktūruotas interviu, pokalbis. Tikslas - atskleisti regioninės kultūros savitumus dviejuose Kauno mikrorajonuose XX a. trečiuoju - ketvirtuoju dešimtmečiais. Istorinis lyginamasis tyrimo metodas. Išvados: Vilijampolę ir Lampėdžius darė artimus Kauno regioninės kultūros savitumai: ta pati geografinė erdvė ir su ja susiję gyvensenos reiškiniai - kraštovaizdis ir agrarinis gyvenimo būdas (žemdirbystė, žvejyba), kurį XX a. ketvirtajame dešimtmetyje pakeitė urbanistiniai verslai: ta pati Švenčiausios Trejybės katalikų parapija, panaši bilingvistinė gyventojų bendruomenė. Modernizacijos procesas, sklidęs ¡š Kauno į periferijq, pateikė naujų alternatyvų tradiciniam gyvenimo būdui. Lampėdžių gyventojų tradicinius verslus (žemdirbystę ir žvejybą) keitė miestietiškas verslas - vasarnamių nuoma, o Vilijampolės agrarinius verslus - darbininkiškos profesijos. Naujam elitiniam sluoksniui atstovaujantys individai taip pat galėjo rinktis naujus ryšio su vietove įprasminimo ir raiškos būdus.
The paper focuses oti the regional culture in two districts of Kaunas city, Vilijampolé and Lampédžiai. The article is hased on field research carried out between 1998 and 2009 in Kaunas. The field research methods arc: structtiral and partially structural interview. The article aims at revealing the characteristics of regional culture in two Kaunas districts in the I92ÜS and 1930s. The study is carried out using the historical-comparative method. Conclusions; Vilijampolé and Lampédziai were related by the general regional culture of Kaunas region, that is, the same geographical area and respective features of life style. Such features are; the landscape; the agrarian lifestyle {farming, fishing, which were replaced by urban businesses in ihe 1940s); the same Catholic Holy Trinity Parish; similar linguistic community in which bilingualism was widely spread. The process of modernisation that spread from Kaunas to its peripheries offered new alternatives to the traditional lifestyle. The traditional businesses of Lampédziai residents were replaced by an urban one, that is, summer house renting. Vilijampolé agrarian busnesses were in turn succeeded by working class profes.sions. Individuals representing the new elite social strata could also choose new ways of expressing and giving meaning to their ties with their environment.