Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/42511
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Politikos mokslai / Political sciences (S002)
Author(s): Civinskas, Remigijus;Dvorak, Jaroslav
Title: Viešųjų paslaugų teikimo centrų steigimo galimybės Lietuvoje
Other Title: The opportunities of establishment the public services centers in Lithuania
Is part of: Tiltai = Bridges = Brücken. Klaipėda : Klaipėdos universiteto leidykla, 2011, nr. 4(57)
Extent: p. 77-93
Date: 2011
Keywords: Viešosios paslaugos;Viešasis administravimas;Viešųjų paslaugų centrai;Lietuva;Public services;Public administration;Public service centres;Lithuania
Abstract: Viešųjų paslaugų centrų praktinis pritaikymas, siekiant išvengti taikymo grėsmių, reikalauja tam tikro pasirengimo ir galimybių įvertinimo. Akivaizdu, kad analizės reikia net norint atrinkti gerosios patirties projektus, pritaikyti naujovių strategijas ir modelius. Juolab kad anglosaksų šalyse, taip pat Portugalijoje, Olandijoje, Danijoje viešųjų paslaugų centrai turi sukaupę keliolikos metų taikymo praktiką. Kita vertus, ne visos jų taikymo istorijos yra sėkmingos, ne visus tikslus pavyksta įgyvendinti. Reikia atsižvelgti į tai, kad Lietuvos viešųjų organizacijų poreikiai, galimybės ir teisinė aplinka, organizacinė kultūra turi savitumų
Improvements of the government service delivery through the one-stop-shop initiatives in Lithuania started ten years ago. One-stop-shop, quality management and strategic management has moved to the forefront of the public sector reform agenda. Large number of innovations started in the service delivery. However, there are still some problems in the front line public service provision related to the accessibility, acceptability and fulfilment of the citizens needs. The aim of this article is to assess the feasibility of using the public service centres (shared public service centres) for the modernisation of the front line processes in the Lithuanian public sector. The article is based on the analysis of the best practise cases, the qualitative research and analysis of the public law. In the first part of the article, the analysis of the best practice cases was used to explore the establishment and proceeding of the public service centres in Denmark (“Borgerservicecentre”), Norway (“NAV-kontorene”), Portugal (“Loja do Cidadão”), UK (Shared service centres) and Australia (New South Wales Shared service centres). These good practices examples were analysed (by various criteria) in detail to reveal the feasibility of adaptation models and administrative instruments in Lithuania.[...]
Internet: http://www.ku.lt/leidykla/files/2012/09/tiltai_2011_457.pdf
http://www.ku.lt/leidykla/files/2012/09/tiltai_2011_457.pdf
Affiliation(s): Klaipėdos universitetas
Politikos mokslų ir diplomatijos fakultetas
Viešojo administravimo katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml9.53 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

138
checked on Mar 4, 2020

Download(s)

12
checked on Mar 4, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.