Kalendorinių anomalijų formavimasis bei sezoniškumas Lietuvos finansų rinkoje
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date |
---|
2011 |
Mokslininkų susidomėjimas iracionalią investuotojų elgseną formuojančiais veiksniais, jų įtaka priimamiems finansiniams sprendimams bei priimtų sprendimų pasekmėmis nuolatos didėja. Įvairių šalių autoriai, tirdami investuotojų savybes, analizuodami individų investavimo elgseną bei jos padarinius finansų rinkoje, prieina išvados, kad iracionalūs veiksniai ne tik veikia investuotojų elgseną, bet ir sąlygoja anomalijų formavimąsi finansų rinkose. Investavimo sprendimo priėmimą veikia ne tik investuotojo atliktos fundamentalios bei techninės analizės duomenys bei rinkos naujienų informacija, bet ir investuotojo psichologija bei emocijos. Tuo tarpu atskirų investuotojų priimamų sprendimų visuma sukelia tam tikrus padarinius rinkoje. Straipsnyje siekiama ištirti, ar Lietuvos kapitalo rinkoje pasireiškia sezoniškumas ir anomalijos, susijusios su investuotojų elgsenos iracionalumu. Tikslui pasiekti, remiantis “NASDAQ OMX Baltic” vertybinių popierių biržos skelbiamais OMXV indekso statistiniais duomenimis, analizuojamas sezoniškumas ir kalendorinės anomalijos, pasireiškiančios Lietuvos kapitalo rinkoje 2000-2010 metais.
The aim of the paper is to investigate, whether there are evidences of anomalies and seasonality existence in Lithuania’s capital market caused by investors irrationality. The seasonality and calendar anomalies in Lithuania’s capital market are being analized in the period of 2000 –2010 year by using OMXV index statistics published by “NASDAQ OMX Baltic” stock exchange. After the short reviews of previously held researches in this area, calendar anomalies and seasonality are presented as the object of the paper. Also, the substantiation of the research of seasonality and calendar anomalies in Lithuania’s capital market relevance, logic of the investigation and mathematical modeling method ares being shown. The last section of the paper presents and judges the research’ results of manifestation of monthly, weekly, daily seasonality and “Helloween”, “January” and “Weekend” effects in Lithuania’s capital market.