Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/40142
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Educology (S007)
Author(s): Vaičiūnienė, Vilhelmina;Gedvilienė, Genutė
Title: Socialinių gebėjimų ir informacinio raštingumo sąsajos universitetinėse studijose
Other Title: Interaction between information literacy and social skills in university education
Is part of: Tiltai = Bridges = Brücken. Klaipėda : Klaipėdos universiteto leidykla, 2011, nr. 2(55)
Extent: p. 149-162
Date: 2011
Keywords: Socialiniai gebėjimai;Informacinis raštingumas;Universitetinės studijos;Konstruktyvizmo koncepcija;Socialinis konstruktyvizmas;Social skills;Information literacy;University education;Constructivism;Social constructivism
Abstract: Šiuolaikinėje mokymosi teorijoje plačiausiai diskutuojamos konstruktyvizmo teorinės nuostatos, akcentuojančios pačių besimokančiųjų žinių kūrimo procesą. Konstruktyvistinė mokymosi aplinka yra ypač palanki, rengiant veiklas, kurios nukreiptos į studentą, taikant probleminį mokymąsi, studentų tarpusavio sąveiką, refleksiją ir bendradarbiavimą. Straipsnyje nagrinėjama socialinių gebėjimų, tokių kaip komunikacija, bendradarbiavimas, darbas grupėje sąsajos plėtojant informacinio raštingumo gebėjimus universitetinėse studijose. Tyrimai, atlikti 2006 m., atskleidė teigiamą tyrimo dalyvių požiūrį į socialinius gebėjimus ir informacinį raštingumą bei jų plėtojimą, tačiau tam tikros dalies studentų patirtis byloja šių gebėjimų stygių. Projektuojant studijų procesą, rengiant naują studijų dalyko kursą, šiuos veiksnius derėtų apsvarstyti ir pamažu integruoti į individualias ir auditorines užduotis
Globalization and modernization processes have given birth to a diverse and networked world where people need to master permanently changing technologies and process a large amount of available information. In this context competencies that students need to achieve their individual aims are increasingly complex, requiring more knowledge and skills compared to the mastery of narrowly defined skills. These competencies should be given much greater attention seeking to build a democratic system of governance with participation of active, critical and independent citizens. Social constructivism is the fundamental basis of social interaction through cooperation, which contrasts with the individual activity notion in cognitive constructivism. Social constructivism emphasizes the importance of the social exchanges of cognitive growth as well as cultural and historical context on learning. Constructivist learning environment is particularly conducive to the use of technologies (ICT) for learning purposes in university education. One of the most important characteristics of electronic learning environment is interactivity between teacher and students. Information literacy describes general personal capacity of self-directed study such as the ability to use diverse information resources in different formats, share information and knowledge in a lawful an ethical manner. Thus, communication and collaboration are the integral part of information literacy development. The aim of the research conducted in 2006 was to reveal the opportunities for interaction between social skills and information literacy grounding on students’ attitude to their acquisition in university studies. The paper presents the research findings obtained through students’ opinion survey. The research sample was composed of 286 first and second year students of Vytautas Magnus University: 51.6 % full-time and 48.4 % of part-time mode students. [...]
Internet: http://www.ku.lt/leidykla/files/2012/09/tiltai_2011_255.pdf
http://www.ku.lt/leidykla/files/2012/09/tiltai_2011_255.pdf
Affiliation(s): Edukologijos institutas
Mykolo Romerio universitetas, vvaiciun@mruni.lt
Socialinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.34 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

138
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

10
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.