Mobingo prevencija : kompleksinis modelis individo, organizacijos ir sociumo lygmenyse
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date |
---|
2011 |
Pagrindinė mobingo prevencijos užduotis – optimaliai palaikyti tarpasmeninių santykių ir organizacinių procesų funkcionalumą, kurį gali garantuoti organizacijos kultūra (grindžiama tikslų ir vertybių kongruencija, pasitikėjimu, atvirumu), palankus organizacijos klimatas. Viena sudėtingiausių užduočių organizacijai yra ne tik surasti specialistus, lėšas jų paslaugoms apmokėti, pasirinkti metodus, bet ir keisti požiūrį į specifinius konfliktus, suvokti mobingo daromą žalą įvairiais lygmenimis – tiek individualiu, tiek organizacijos, tiek socialiniu. Mobingas – aktuali problema įvairiose socialinio gyvenimo, darbinės veiklos srityse. Ypač tose, kur egzistuoja intensyvūs stereotipų inspiruojami socialiniai veiksniai, pvz., tarp miesto ir kaimo, skirtingų socialinių sluoksnių. Tyrimo tikslas – suformuoti kompleksinį mobingo prevencijos modelį individo, organizacijos ir sociumo lygmenyje. Tikslui pasiekti buvo suformuluoti šie uždaviniai: (1) Išanalizuoti mobingo prevencijos būdus; (2) Pristatyti kompleksinį mobingo prevencijos modelį. Tyrimo metodai. Straipsnis parengtas sisteminės mokslinės literatūros analizės, bendrosios ir loginės analizės, sintezės, analogijos, kompleksinio apibendrinimo ir lyginimo metodais. Modelinė struktūrograma suformuota išanalizavus užsienio ir Lietuvoje atliktų, tarp kurių – ir straipsnio autorės, darbus. Struktūrograma kurta įvertinant ir teorinius, ir praktinius tyrimų rezultatus. Mobingo prevencija orientuotina trimis kryptimis: potencialių aukų, potencialių puolėjų ir vadovų. Straipsnyje analizuojami mobingo prevencijos būdai.[...].
The main task of mobbing prevention is to optimally maintain functionality between interpersonal relations and organizational processes, which can be guaranteed by culture in organization (based on congruence of purposes and values, confidence, openness), favourable climate in organization. One of the most complicated tasks for the organization is not only to find specialists, finances to be paid to them, to choose the methods, but as well to change the attitude towards specific conflicts, to perceive mobbing damage on various levels – individual, organizational and social. Aim of the research is to form a complex model on the levels of individual, organization and socium. In order to achieve the aim the following objectives have been formulated: (1) to analyze the ways of mobbing prevention; (2) to present a complex model of mobbing prevention. Methods of the research. The article has been prepared on the basis of the following methods: analysis of systemic scientific literature, general and logical analysis, analogue, complex generalization and comparison. A model structural algorithm has been formed after having analyzed the works that have been pursued abroad as well as in Lithuania (the author’s works are included as well). The structural algorithm is developed evaluating theoretical as well as practical results. Mobbing prevention is orientated from three directions: potential victims, potential attackers and executives. In the article there are prevention ways against mobbing analyzed. Complex model of prevention ways against mobbing constructed by the author on individual (development of the employee’s social competence), organizational (acceptance, structure and content of organization of work and work interaction) and socium (social relationships and environment) levels is presented that reflects total efforts of all the levels that is orientated towards preventive decisions.