Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/39350
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Mickūnaitė, Elena
Title: Rizikos grupių suaugusiųjų požiūris į mokymąsi
Other Title: The perception of learning of disadvantaged groups of adults
Is part of: Acta paedagogica Vilnensia : mokslo darbai. Vilnius : Vilniaus universiteto leidykla., T. 21 (2008)
Extent: p. 149-159
Date: 2008
Keywords: Mokymasis visą gyvenimą;Mokymosi vertė;Socialinė integracija;Rizikos grupių suaugusieji;Lifelong learning;Learning value;Disadvantaged groups of adults;Social inclusion
Abstract: Straipsnyje pristatomi tyrimo, atskleidžiančio bedarbių rizikos grupių suaugusiųjų požiūrįį mokymąsi, kaip suvokiama mokymosi vertë ir jo teikiama nauda, duomenys. Taikant kokybinį fokusuotą grupių interviu tyrimo metodą siekta apibûdinti šių grupių suaugusiųjų autentišką mokymosi sampratą, paremtą jų pačių supratimu ir socialiniu kontekstu. Išryškëjo, kad rizikos grupëms priklausantys asmenys teigiamai žiûriį mokymąsi ir įžvelgia jo naudą šiuolaikinio žmogaus gyvenime. Tačiau jie linkę mokymosi galimybę perkelti kitiems – jaunesniems, turintiems daugiau pajamų ir aukštesnį socialinį statusą. Be to, mokymosi naudingumą jie tiesiogiai sieja su galimybe paskui įsidarbinti ar išmokti amato, todėl nori mokytis tradiciniu bûdu, o ne savarankiškai ar nuotoliniu bûdu
The paper presents research data about the conception of learning of unemployed disadvantaged groups of adults through their perception of learning value and its benefits. Ten focus group interviews were conducted to represent five different disadvantaged groups and to find out their perception of learning, authentically underpinned by their own understanding and social context. It comes out that the interviewees hold a positive attitude towards learning and perceive its value in a contemporary life, but they tend to project a learning possibility to other, youn- ger, better-to-do individuals who hold a higher social status. The interviewees see the value of learning directly connected with employment and, therefore, they want practical training based courses to gain simple and competetive skills or learn crafts. Besides, they want to learn in a traditional way without taking advantage of independent or distance learning
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/39350
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

73
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

8
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.