Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/38971
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Mažeikienė, Natalija;Ruškė, Jūratė
Title: Neįgaliųjų orumo samprata ir ugdymas iš skirtingų teorinių perspektyvų : nuo esencializmo iki socialinio konstruktyvizmo
Other Title: The concept and development of dignity for people with disabilities from different theoretical perspectives: from essentialism to social constructivism
Is part of: Specialusis ugdymas = Special education. Šiauliai : Šiaulių universiteto leidykla, 2011, nr. 1(24)
Extent: p. 8-19
Date: 2011
Note: Straipsnis yra išverstas į anglų k. p. 20-30
Keywords: Deontologinė teorija;Kanto orumo samprata;Neįgaliųjų orumo samprata;Orumas;Neįgaliųjų orumas;Orumas sutarties teorijoje;Socialinė fenomenologija;Socialinis konstruktyvizmas;Kritinė teorija;Kritinė pedagogika;Deontological theory;Kant conception of human dignity;Dignity of people with disabilities;Dignity;Dignity of people with disabilities;Social phenomenology;Social constructivism;Critical theory;Critical pedagogy
Abstract: Straipsnyje atskleidžiami neigaliuju orumo sampratos ir ugdymo aspektai remiantis skirtingomis teorinemis perspektyvomis. Atskleista, jog absoliutaus orumo ai kinimo tradicijoje orumo ideja, besiremianti racionalaus subjekto samprata, gali suteikti orumo visiems asmens statusą atitinkantiems asmenims (taip pat ir neįgaliesiems), kita vertus – remdamasi racionalumo, autonomi kumo ir savaranki kumo prielaidomis, ji neleidžia ivertinti asmenu ivairoves ir heterogeni kumo. Todel be absoliutaus deontologinio ir sutarties teoriju pletojamo orumo sampratu aktualizuotinas socialiai konstruojamas orumas, kuris sietinas su aktyviojo orumo samprata. Aktyvusis orumas itraukia ne tik personalistine teorija ai škinamą individo savirealizaciją, bet ir dinami kai kiekvienoje konkrečioje visuomeneje susiklostančią istorinę orumo sampratą. Analizuojant neigaliuju orumo sampratos ir ugdymo aspektus svarbi ivairiu kontekstualiu orumo sampratu, atspindinčiu konkrečios negales situaciją ir kitus kulturinius, socialinius veiksnius, analize, leidžianti geriau suvokti, kaip neigalieji del negales specifi kumo suformuoja savitą intersubjektyvu orumo prasmiu horizontą. Socialinio konstruktyvizmo, kritines pedagogikos ir socialines fenomenologijos paradigmos, numatančios probleminio mokymo, sąmonejimo, refleksyvumo ir bendradarbiavimo derinimą, traktuotinos kaip prieigos, leidžiančios i šsamiai i šanalizuoti neigaliuju orumo sampratas bei orumo ugdymo aspektus neignoruojant šios grupes žmoniu (ne)orumo patirčiu
Internet: http://etalpykla.lituanistikadb.lt/obj/LT-LDB-0001:J.04~2011~1367174796277
Affiliation(s): Socialinio darbo katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Šiaulių universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml11.42 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

125
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

21
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.