Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/38333
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Filologija / Philology (H004)
Author(s): Krivickaitė, Eglė
Title: Netikrų žodžių kartojimo testas : lietuvių vienakalbių ir dvikalbių vaikų kalbos tyrimas
Other Title: Non-word repetition test : research into Lithuanian monolingual and Lithuanian-English bilingual children
Is part of: Taikomoji kalbotyra [elektroninis išteklius] : mokslo žurnalas. Vilnius : Vilniaus universitetas, [T.] 4, 2014
Extent: p. 1-22
Date: 2014
Keywords: Psicholingvistika;Kalbos įsisavinimas;Dvikalbystė;Aplinkos kalba;Netikrų žodžių kartojimas;Fonologija;Skiemens struktūra;Psycholinguistics;Language acquisition;Bilingualism;Input;Non-word repetition;Phonology;Structure of syllable
Abstract: Šiame straipsnyje glaustai pristatoma netikrų žodžių kartojimo metodika, neseniai pradėta taikyti lietuvių vaikų kalbos raidos diagnostikai, ir apžvelgiami Netikrų žodžių kartojimo testo žvalgomojo tyrimo, atlikto testuojant vienakalbius ir dvikalbius lietuvių vaikus, rezultatai. Tyrime dalyvavo trys amžiaus grupės: 1) ikimokyklinio amžiaus (4–5 m.) vaikai; 2) priešmokyklinio amžiaus (5–7 m.) vaikai; 3) pradinio mokyklinio amžiaus (7–9 m.) vaikai. Tyrimui atrinkta po 25 vienakalbius ir dvikalbius (K1 – lietuvių k., K2 – anglų k.) vaikus. Tiriamoji medžiaga rinkta Kauno darželiuose ir mokyklose bei Londono lituanistinėje mokykloje (dvikalbiai vaikai atliko testą tik pirmąją – lietuvių – kalba). Tyrimu siekta nustatyti minėtųjų amžiaus grupių vienakalbių ir dvikalbių vaikų gebėjimą atlikti Netikrų žodžių kartojimo testą. Gauti rezultatai lyginami kalbiniais (kartojamųjų žodžių ilgio ir struktūros) bei psichosocialiniais (tiriamųjų amžiaus ir lyties) aspektais
The majority of studies comparing the language development of monolingual and bilingual children have found that bilinguals’ lexicon in each language is smaller than that of a comparable monolingual age-peers (Pearson et al. 1997; Werker et. al. 2009). Some studies have found that same-ages bilingual and monolingual children have relatively equal sized vocabularies when the vocabularies of both languages is taken into account (Bialystok 2001; Werker et al. 2009). The purpose of this study is twofold: 1) to introducethe Lithuanian non-word repetition test; 2) to present the results of a test, when monolingual (Lithuanian) and bilingual (L1 – Lithuanian, L2 – English) children had to produce Lithuanian non-words. The main focus of the study was to investigate the performance of monolinguals and bilinguals during the test in reference to word length and word complexity, namely consonant clusters. The test results with monolingual and bilingual children have shown that the length of the word is a very important indicator: repetition accuracy was found to decline with the increasing number of syllables in both monolingual and bilingual groups. The results of the complexity demonstrated that both groups were better when performing initial clusters rather than medial clusters, especially in longer words (mostly 4-syllable). The study has shown that the test results improve with age: older monolingual and bilingual children repeat non-words more accurately than younger children. The overall Lithuanian non-word repetition test results show that bilinguals repeat non-words less accurately than monolinguals. In the future,more children should participate in the non-word repetition test
Internet: http://vddb.library.lt/obj/LT-eLABa-0001:J.04~2013~ISSN_0130-2795.N_86.PG_237-255
http://taikomojikalbotyra.lt.azalija.serveriai.lt/wp-content/uploads/2014/03/Krivickaite_Vaiku_kalbos_tyrimai.pdf
Affiliation(s): Humanitarinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

82
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

11
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.