Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/37769
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis Clarivate Analytics Web of Science / Article in Clarivate Analytics Web of Science (S1)
Field of Science: Menotyra / History and theory of arts (H003)
Author(s): Šedbaraitė, Edita
Title: Kauno Šv. Kryžiaus bažnyčios skliautų sienų tapybos plastinė raiška ir ikonografija. [II d.] : [pradžia nr. 54, pabaiga nr. 55]
Other Title: The Plastic expression and iconography of the mural paintings of the vaults in the Church of the Holy Cross in Kaunas
Is part of: LOGOS. Vilnius : Visuomeninė organizacija "LOGOS", 2008, T. 55
Extent: p. 165-178
Date: 2008
Keywords: Kauno Šv. Kryžiaus bažnyčia;Sienų tapyba;Karmelitai;Akademizmas;Kerle, J;Holy Cross Church in Kaunas;Mural painting;Carmelite;Academicism;Kerle, J
Abstract: Kauno Šv. Kryžiaus bažnyčios skliautus puošianti sienų tapyba yra žinoma Lietuvos menotyroje, tačiau iki šiol nebuvo aiškiai atributuota ir ištirta kaip savarankiškas objektas. Šiame straipsnyje siekiama iš analizuoti šiuos tapybos darbus formos ir turinio aspektais bei nustatyti jų galimą datavimą ir autorystę. Tyrinėjimai atskleidė, jog bažnyčios skliautuose ant apnykusių XVII a. pab.- XVIII a. pr. freskų dailininkas iš Tirolio Jonas Kerle 1898 m. nutap septyniolika akademistinių kompozicijų. Jas vienija ikonografinė programa, kurios pagrindinė ašis - Jėzaus Kristaus slėpiniai. Vienintelis kupolo paveikslas buvo sukurtas XVIII a. II p. bažnyčią valdžiusių karmelitų užsakymu ir yra skirtas jų ordino įkūrėjui pranašui Elijui
The mural paintings that decorate the vaults in the church of the Holy Cross in Kaunas are already known in Lithuanian art criticism; still they have not been analyzed as individual objects or clearly attributed. This article aims to explore these works of art in aspects of form and content and also to determine their possible date and authorship. Research showed that in 1898 Tyrolean artist Jonas Kerle created seventeen compositions, Kerle's compositions cover the older frescos on the decline that date back to the end of the 17th c.- the beginning of 18th c. They are united by iconographic programme, whose main theme is the Mysteries of Jesus Christ. Only the painting in the main dome representing the Prophet Elijah, founder of the Carmelite order, was created in the second half of the 18th c. by order of the Carmelite friars
Internet: http://litlogos.eu/L55/logos55_165_178_psl.pdf
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

79
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

8
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.