Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/37275
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Menotyra / History and theory of arts (H003)
Author(s): Dabašinskienė, Iveta
Title: Pirmosios geležinkelio trasos tarpukario Lietuvoje architektūra
Other Title: Architecture of the first railway in the interwar Lithuania
Is part of: Mokslas - Lietuvos ateitis = Science - future of Lithuania. Vilnius : Technika, T. 5, nr. 3 (2013)
Extent: p. 309-315
Date: 2013
Note: Numerio antraštė: K. Šešelgio skaitymai – 2013 = K. Šešelgis readings - 2013
Keywords: Geležinkelio trasa;Keleivių stotis;Geležinkelininkų gyvenamasis namas;Tarpukario architektūra;Modernizuotas neoklasicizmas;Railway passenger station;Railway workers living houses;The interwar period architecture;Modernized neoclassicism
Abstract: Straipsnyje nagrinėjami pirmosios nepriklausomos Lietuvos laikotarpiu (1918–1940 m.) tiestos plačiojo geležinkelio trasos Kretinga–Telšiai–Kužiai keleivių stočių ir geležinkelininkų gyvenamųjų namų architektūros pavyzdžiai. Taip pat aptariama šios trasos reikšmė Žemaitijos, Klaipėdos krašto regionams bei visai Lietuvai. Nustatyti ir straipsnyje pateikti duomenys paremti archyviniais šaltiniais ir dokumentinėmis tarpukario publikacijomis. Apžvelgus keleivių stočių ir geležinkelininkų gyvenamųjų namų projektus, pastebima jų standartizacija, prasidėjusi dar carizmo laikotarpiu. Visos geležinkelio trasos pastatų architektūroje pabrėžiamas vientisas įvaizdis
This article analyses the examples of passenger stations and railway workers living houses of the first wide railroad Kretinga – Telšiai – Kužiai in the independent Lithuania (1918 – 1940). It also discusses the importance of the railroad to Samogitia region, Klaipėda region and the whole Lithuania. The clarified material is based on archival sources and documentary publications from the interwar period. In a review of projects of railway passenger stations and railway workers living houses have been seen their standardization wich started in tsarist period. Also these buildings emphasizes the unified image
Internet: http://www.mla.vgtu.lt/index.php/mla/article/view/536/961
Affiliation(s): Menų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

77
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

8
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.