Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/37127
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Psichologija / Psychology (S006)
Author(s): Legkauskas, Visvaldas
Title: Tapatumo būvių ir socialinės adaptacijos mokykloje rodiklių ryšys / Visvaldas Legkauskas
Other Title: Relation ships among identity statuses and social adaptation at school indices
Is part of: Psichologija : mokslo darbai. Vilnius : Vilniaus universiteto leidykla., T. 22 (2000)
Extent: p. 54-63
Date: 2000
Keywords: Tapatumas;Socialinė motyvacija;Paauglystė;Identity;Social adaptation;Adolescence
Abstract: XX amžiaus pabaigoje tapatumo problematika socialinių mokslų literatūroje labai plačiai nagrinėjama. Užtenka pažvelgti į psichologijos literatūros šaltinių duomenų bazes PsychLit arba PsychInfo, kad įsitikintume, jog labai nedaugelis sąvokų paskutinio XX amžiaus dešimtmečio psichologijos literatūroje pasitaiko dažniau nei sąvoka identity. Tai nestebina - vis greitėjantys pokyčiai, vis mažėjantis pasaulis nepaliaujamai aštrina pagrindinį identiteto klausimą - "Kas aš esu?" Iš lietuvių psichologų pirmasis šią problematiką ėmė nagrinėti ilgus metus JAV dirbęs ir gyvenęs Pikūnas (1990, 1994; Pikūnas ir Palujanskienė, 2000), tačiau pastaraisiais metais pasirodė ir daugiau darbų šia tema (Antinienė, 1999; Vaičiulienė, 1999a, 1999b). Lietuviai psichologai, atlikdami tapatumo problematikos tyrinėjimus, remiasi Eriko Eriksono (1968) teorija ir James Marcia (1967, 1966, 1980; Marcia, Waterman, Matteson, Archer ir Orlofsky, 1993) sukurta ego identiteto būvių paradigma
Research report on relationship between ego identity and aspects of social functioning at school is presented. Subjects were 110 Lithuanian 12-th graders, 46 male and 64 female. For the assessment of identity status the Extended Objective Measure of Ego Identity Status, final revision (EOMEIS-2) developed by Adams, Bennion, and Huh (1989) was translated into Lithuanian language. Self-report Subjective Social Well-Being Scale and Problem Behavior Scale completed by teachers, as well as popularity in class, served as functioning in school indices and also as a criteria for predictive validation of the EOMEIS-2. EOMEIS showed satisfactory reliability and construct and criterion validity. Ideological moratoriums were more popular than ideological achievers. Interpersonally committed statuses had better subjective social adaptation than interpersonally non-committed statuses. Interpersonal diffusions and foreclosures displayed less problem behaviors than interpersonal moratoriums and achievers
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/37127
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml9.11 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

140
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

14
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.