Tapatumo būvių ir socialinės adaptacijos mokykloje rodiklių ryšys
Date |
---|
2000 |
XX amžiaus pabaigoje tapatumo problematika socialinių mokslų literatūroje labai plačiai nagrinėjama. Užtenka pažvelgti į psichologijos literatūros šaltinių duomenų bazes PsychLit arba PsychInfo, kad įsitikintume, jog labai nedaugelis sąvokų paskutinio XX amžiaus dešimtmečio psichologijos literatūroje pasitaiko dažniau nei sąvoka identity. Tai nestebina - vis greitėjantys pokyčiai, vis mažėjantis pasaulis nepaliaujamai aštrina pagrindinį identiteto klausimą - "Kas aš esu?" Iš lietuvių psichologų pirmasis šią problematiką ėmė nagrinėti ilgus metus JAV dirbęs ir gyvenęs Pikūnas (1990, 1994; Pikūnas ir Palujanskienė, 2000), tačiau pastaraisiais metais pasirodė ir daugiau darbų šia tema (Antinienė, 1999; Vaičiulienė, 1999a, 1999b). Lietuviai psichologai, atlikdami tapatumo problematikos tyrinėjimus, remiasi Eriko Eriksono (1968) teorija ir James Marcia (1967, 1966, 1980; Marcia, Waterman, Matteson, Archer ir Orlofsky, 1993) sukurta ego identiteto būvių paradigma.
Research report on relationship between ego identity and aspects of social functioning at school is presented. Subjects were 110 Lithuanian 12-th graders, 46 male and 64 female. For the assessment of identity status the Extended Objective Measure of Ego Identity Status, final revision (EOMEIS-2) developed by Adams, Bennion, and Huh (1989) was translated into Lithuanian language. Self-report Subjective Social Well-Being Scale and Problem Behavior Scale completed by teachers, as well as popularity in class, served as functioning in school indices and also as a criteria for predictive validation of the EOMEIS-2. EOMEIS showed satisfactory reliability and construct and criterion validity. Ideological moratoriums were more popular than ideological achievers. Interpersonally committed statuses had better subjective social adaptation than interpersonally non-committed statuses. Interpersonal diffusions and foreclosures displayed less problem behaviors than interpersonal moratoriums and achievers.