Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/35920
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Filosofija / Philosophy (H001);Sociologija / Sociology (S005)
Author(s): Jonutytė, Jurga
Title: Tapatumas be stokos: trijų atminties vaizdinių apmąstymas
Other Title: Identity without lack: reflecting on three memory images
Is part of: Tautosakos darbai = Folklore studies. Vilnius : Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2017, [T.] 53
Extent: p. 31-46
Date: 2017
Keywords: Kontingentiška tapatybė;Socialinės nuostatos;Marginalumas;Contingent identity;Social provisions;Marginality
Abstract: Straipsnyje keliais pjūviais – kasdienių trajektorijų formavimosi, menamos ar tikros socialinės atskirties ir stokos kaip savitapatumo principo – apmąstomos skirtingos konkrečių trijų žmonių laikysenos socialinės ir daiktiškosios aplinkos atžvilgiu. Atskleidžiama, kad buities minimalumas kiekvienu atveju gali nurodyti į visiškai kitą žmogaus gyvenimo kontekstą, tad išoriškai pastebimas skurdas, kalbant apie konkretaus žmogaus aplinką, gali reikšti skirtingas laikysenas ir nieko bendra neturinčias patirtis. Keliamas klausimas, kiek konkretiems gyvenimams galioja bendros socialinės nuostatos, viešumoje formuojami modeliai ir jų implikuojamos žmogaus vertės nustatymo skalės. Kritiškai aptariamos esencialistinė visuomenės samprata ir su ja susijusi tokia individo tapatybės sąvoka, kai asmens tapatumas esą susiformuoja nuolatos renkantis ir sekant socialiai galiojančius modelius. Straipsnyje aptariama kontingentiško tapatumo be stokos galimybė
Employing several perspectives, the article deals with different individual attitudes towards the social and material environment. The subject of analysis comprises everyday life trajectories of three individuals that could formally be defined as “weirdos” expelled by the Soviet society, and the peculiarities of their attitude to the living environment. All these three people were rather elderly in the 1980s, and had completely established their peculiar individual relationship with their own life. The most vivid aspects of this individuality are completely at odds with standard ways of shaping the modern identity and with social roles enforced (or cultivated underhand) by the Soviet regime. The author of the article demonstrates that minimalistic living surroundings in each case can indicate entirely different context of the human life. Thus, external poverty of the individual living conditions can testify to absolutely different attitudes and discrepant experiences. The question is, to what extent does common social norms and publicly shaped patterns implying scales for measuring human worth apply to individual lives? The author goes on to give critical discussion of concepts defining the essentialist society and the related individual identity that is allegedly shaped by making constant choices and following socially valid patterns, as well as presenting the possibility of contingent identity without lack
Internet: www.llti.lt/failai/TD53_visas-internetui-31-46.pdf
https://eltalpykla.vdu.lt/handle/1/35920
www.llti.lt/failai/TD53_visas-internetui-31-46.pdf
Affiliation(s): Filosofijos katedra
Humanitarinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:1. Straipsniai / Articles
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.09 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

148
checked on Oct 14, 2019

Download(s)

44
checked on Oct 14, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.