Promoting gender equality in Moroccan educational institutions: reality or illusion?
Author |
---|
Slaoui, Souad |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2018 | 9(1) | 31 | 49 |
The paper seeks to investigate the extent to which the reproduction of gender inequalities in educational institutions shapes Moroccan students’ identities through the intersection between gender stereotypes in the textbooks, manuals and media and the reproduction of traditional gender roles within family and society as a whole. By so doing, the paper argues that despite the fact that Moroccan universities have made good initiatives as far as the culture of gender equality is concerned by introducing gender studies course at the university level, the traditional gender roles seem to be still reproduced. The study particularly explains why a radical change from the pre-schooling to the schooling and the family institution to the higher education is important in shaping gender identities of Moroccan university students. It demonstrates that to promote the gender equality culture among students all stakeholders (policy makers, the family, media, educational institutions, etc.) should collaborate in order to reform the curriculum so as to deconstruct the stereotypes generated in the media and textbooks.
Šiuo straipsniu siekiama išanalizuoti, kaip lyčių nelygybių reprodukavimas švietimo institucijose formuoja marokiečių studentų tapatybes, kokią įtaką joms daro lyčių stereotipai, atpažįstami vadovėliuose, žinynuose, žiniasklaidoje, ir lyčių vaidmenys šeimoje bei visuomenėje. Pasak autorių, nors Maroko universitetuose jau galima įžvelgti teigiamų iniciatyvų, susijusių su lyčių lygybe (pvz., organizuojami lyčių studijų kursai), ten vis dar vyrauja tradiciniai lyčių vaidmenys. Straipsnyje paaiškinama, kodėl būtina iš esmės kitaip formuoti Maroko universitetų studentų lyčių tapatybes, jiems pereinant nuo pradinio išsilavinimo prie aukštojo mokslo. Skatinant lyčių lygybę tarp studentų, visos suinteresuotosios šalys (politiką formuojantys asmenys, šeima, žiniasklaida, švietimo institucijos etc.) turėtų bendradarbiauti, siekdamos reformuoti mokymosi planus ir dekonstruoti stereotipus, paplitusius žiniasklaidoje bei vadovėliuose.