Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/35874
Options
The effect of gender on university students’ school performance: the case of the National School of Agriculture in Meknes, Morocco
Type of publication
/ ()
Author(s)
Hdii, Saida |
Fagroud, Mustapha |
Title
The effect of gender on university students’ school performance: the case of the National School of Agriculture in Meknes, Morocco
Other Title
Lyties poveikis universiteto studentų pasiekimams: Nacionalinės žemės ūkio mokyklos Maroke, Mekneso mieste, atvejis
Date Issued
2018
Is part of
Kultūra ir visuomenė: socialinių tyrimų žurnalas, 2018, nr. 9(1), p. 67-78
Abstract
Throughout our experience as teachers, we feel intrigued by the observation of changes that have occurred in relation to gender in terms of number and performance. However, this observation needs to be confirmed by studies and scientific results in order to avoid prejudice. This paper investigates the number of girls enrolled in the School of Agriculture compared with the number of boys since the establishment of the school. The study also explores gender differences in their academic achievement. The data used include exam scores of students at the National School of Agriculture in Meknes from 2008 to 2015. The scores will be considered according to the independent variables, namely subjects, the graduating classes and gender. Subjects are classified into three main categories: scientific subjects (mathematics and statistics), technical subjects (agronomy and animal care), and language subjects (English and French). The analysis results showed a noticeable increase in the number of girls compared to boys. Moreover, girls proved to be more likely to perform better than boys in different subjects.
Mūsų, kaip dėstytojų, patirtis liudija, kad vyksta studentų skaičiaus ir pasiekimų pokyčiai, susiję su lytimi. Tačiau norint išvengti nepagrįstų apibendrinimų, turi būti remiamasi moksliniais tyrimais ir studijomis. Šiame straipsnyje aptariama, kiek merginų, lyginant su vaikinais, studijuoja Maroke, Mekneso mieste, esančioje Nacionalinėje žemės ūkio mokykloje, nuo pat šios mokyklos įkūrimo. Remiantis šitos mokyklos studentų egzaminų, laikytų nuo 2008 m. iki 2015 m., įvertinimais, tyrime taip pat gilinamasi į tai, kaip lyčių skirtumai veikia akademinius pasiekimus. Šie įvertinimai analizuojami, atsižvelgiant į nepriklausomus kintamuosius, tokius, kaip studijų dalykai, baigimo metai ir lytis. Studijų dalykai skirstomi į tris pagrindines kategorijas: mokslinius dalykus (matematiką ir statistiką), techninius dalykus (agronomiją ir gyvulininkystę) ir kalbos dalykus (anglų ir prancūzų kalbas). Tyrimo rezultatai rodo, kad į šią aukštąją mokyklą įstoja žymiai daugiau merginų negu vaikinų. Be to, atlikta analizė liudija, jog merginų akademiniai pasiekimai yra aukštesni nei vaikinų skirtingose srityse.
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
ISSN
2335-8777
Language
AnglĹł / English (en)
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access