Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/35874
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Hdii, Saida;Fagroud, Mustapha
Title: The effect of gender on university students’ school performance: the case of the National School of Agriculture in Meknes, Morocco
Other Title: Lyties poveikis universiteto studentų pasiekimams: Nacionalinės žemės ūkio mokyklos Maroke, Mekneso mieste, atvejis
Is part of: Kultūra ir visuomenė: socialinių tyrimų žurnalas, 2018, nr. 9(1), p. 67-78
Date: 2018
Keywords: Gender;Academic achievement;Scientific subjects;University;Lytis;Akademiniai pasiekimai;Studijų dalykai;Universitetas
Abstract: Throughout our experience as teachers, we feel intrigued by the observation of changes that have occurred in relation to gender in terms of number and performance. However, this observation needs to be confirmed by studies and scientific results in order to avoid prejudice. This paper investigates the number of girls enrolled in the School of Agriculture compared with the number of boys since the establishment of the school. The study also explores gender differences in their academic achievement. The data used include exam scores of students at the National School of Agriculture in Meknes from 2008 to 2015. The scores will be considered according to the independent variables, namely subjects, the graduating classes and gender. Subjects are classified into three main categories: scientific subjects (mathematics and statistics), technical subjects (agronomy and animal care), and language subjects (English and French). The analysis results showed a noticeable increase in the number of girls compared to boys. Moreover, girls proved to be more likely to perform better than boys in different subjects.
Mūsų, kaip dėstytojų, patirtis liudija, kad vyksta studentų skaičiaus ir pasiekimų pokyčiai, susiję su lytimi. Tačiau norint išvengti nepagrįstų apibendrinimų, turi būti remiamasi moksliniais tyrimais ir studijomis. Šiame straipsnyje aptariama, kiek merginų, lyginant su vaikinais, studijuoja Maroke, Mekneso mieste, esančioje Nacionalinėje žemės ūkio mokykloje, nuo pat šios mokyklos įkūrimo. Remiantis šitos mokyklos studentų egzaminų, laikytų nuo 2008 m. iki 2015 m., įvertinimais, tyrime taip pat gilinamasi į tai, kaip lyčių skirtumai veikia akademinius pasiekimus. Šie įvertinimai analizuojami, atsižvelgiant į nepriklausomus kintamuosius, tokius, kaip studijų dalykai, baigimo metai ir lytis. Studijų dalykai skirstomi į tris pagrindines kategorijas: mokslinius dalykus (matematiką ir statistiką), techninius dalykus (agronomiją ir gyvulininkystę) ir kalbos dalykus (anglų ir prancūzų kalbas). Tyrimo rezultatai rodo, kad į šią aukštąją mokyklą įstoja žymiai daugiau merginų negu vaikinų. Be to, atlikta analizė liudija, jog merginų akademiniai pasiekimai yra aukštesni nei vaikinų skirtingose srityse.
Internet: https://dx.doi.org/10.7220/2335-8777.9.1.4
https://hdl.handle.net/20.500.12259/35874
Appears in Collections:Kultūra ir visuomenė: socialinių tyrimų žurnalas 2018, nr. 9(1)

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

464
checked on Jan 16, 2021

Download(s)

9,484
checked on Jan 16, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.