Quality and diversity: reconsidering John Dewey and some fundamental problems of teacher training system in Turkey
Author |
---|
Çelik, Rasit |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2017 | 11 | 54 | 71 |
John Dewey has had significant influence on the education system of the Republic of Turkey, especially during the early periods of the Republic. He provided his recommendations, among others, on the training of teachers in Turkey in his Report and Recommendation upon Turkish Education and contributed to the development of teacher education system in Turkey. Although Turkey has a relatively long history of teacher education, the system has suffered from some fundamental issues for decades. In this regard, by focusing on the concepts of quality and diversity, this work examines the relevance of Dewey’s ideas as provided in his report and presented in his seminal book “Democracy and Education” to some historical problems of the system. It ultimately aims at providing a wider perspective on some contemporary problems of the teacher training system by framing an understanding of a competent teacher while focusing on the concepts of pluralistic democracy, multiculturalism, and multilingualism.
John Dewey įtaka Turkijos Respublikos švietimo sistemai yra itin reikšminga, ypač ankstyvame Respublikos gyvavimo laikotarpyje. Ataskaitoje ir rekomendacijose apie Turkijos švietimą jis pateikė pasiūlymus apie mokytojų ugdymo proceso tobulinimą. Kadangi Turkijos mokytojų rengimo istorija gana ilga, sistemą dešimtmečiais veikė esminės problemos. Šiame darbe, akcentuojant kokybės ir įvairovės sąvokas, nagrinėjama Dewey idėjų, pateiktų jo ataskaitoje bei knygoje „Demokratija ir švietimas“, svarba tam tikroms istorinėms švietimo sistemos problemoms. Straipsnyje siekiama pateikti platesnę šiuolaikinių mokytojų rengimo sistemos problemų perspektyvą, apibrėžiant kompetentingo mokytojo sąvoką ir nagrinėjant pluralistinės demokratijos, daugiakultūriškumo bei daugiakalbystės koncepcijas.