Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/35330
Type of publication: Straipsnis Clarivate Web of Science (S1);Article in Clarivate Web of Science (S1)
Field of Science: Theology (H003);Menotyra (H003)
Author(s): Cemnolonskė, Aušrinė
Title: Istorinė atmintis Prano Griušio tapyboje
Other Title: Historical memory in the painting of Pranas Griušys
Is part of: LOGOS. Vilnius : Visuomeninė organizacija "LOGOS", 2017, [T.] 90
Extent: p. 122-133
Date: 2017
Keywords: Pranas Griušys;Tapytojas;Postmodernistinis menas;Fotorealizmas;Istorinis vaizdinys;Pranas Griušys;Painter;Postmodern art;Photorealism;Image of historical memory
Abstract: The article analyses in the historical painting of the older generation Lithuanian artist, P. Griušys. The aim of the research is to reveal peculiarities of his creation and to define what image of historical memory is formed by the artist. The reasons for the choice of concrete historical moments are revealed, and the meaning of scenes and features of his artistic expression are explained. The study discovered that the image of Lithuanian history created by P. Griušys covers a wide period of time. It spreads to the moments of the most important battles in Grand Duchy of Lithuania, to the hope of independence and religious strife in the19th century, and it seeks political upheaval at the end of the 20th century, which brought changes in people lifestyle and their enviroment. The choice of the painted historical events is not based on the commemoration of anniversary dates. The basis is the inner motivation of the artist, which through different aspects actualize historical past. Visually the most innovative and interesting group of P. Griušys painting is distinguished in the research. In this group, we see a responsible approach to historical facts, an attention to detail, a precise and realistic painting style combined with elements of post-modern expression, such as quotations from previous art styles, playful interchangeability of motifs and forms of visual expression or light joking when historical past is associated with the present. This is a new trend in our historical consciousness, which is enshrined by P. Griušys pictorial legacy
Straipsnis skirtas vyresniosios kartos lietuvių tapytojo P. Griušio istorinės tematikos darbų apžvalgai. Siekiama atskleisti šio pobūdžio menininko kūrinių savitumą, jo formuojamą istorinės atminties vaizdyną. Gilinamasi į siužetų atrankos motyvus bei priežastis, aiškinamas paveikslų turinys ir menininės raiškos specifika. Atlikus tyrimą galima teigti, kad P. Griušio kuriamas Lietuvos istorijos vaizdinys apima platų laikotarpį ir išsklinda į LDK svarbiausių kovų momentus, XIX a. puoselėtas nepriklausomybės atgavimo viltis, religinę nesantaiką ir siekia XX a. pabaigos politinių perversmų sukeltus žmonių gyvensenos ir jų aplinkos pokyčius. Vaizduojamų įvykių atranka paremta ne jubiliejinių datų minėjimu, o subjektyviais motyvais, kurie įvairiais aspektais aktualizuoja istorinę praeitį. Tyrime išskirta vizualiai novatoriškiausia ir įdomiausia P. Griušio darbų grupė. Čia atsakingas požiūris į istorinius faktus bei realistinė tapybos maniera derinama su postmodernistinės raiškos elementais, tokiais kaip meninės praeities citatos, žaidybinė motyvų ir vizualios išraiškos formų sukeitimo logika ar lengvas pokštavimas susiejant istorinį įvykį su dabartimi. Tai yra nauja tendencija mūsų istorinėje sąmonėje, kurią įtvirtina šio kūrėjo kultūrinis palikimas
Internet: https://doi.org/10.24101/logos.2017.13
https://hdl.handle.net/20.500.12259/35330
https://doi.org/10.24101/logos.2017.13
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Menų fakultetas
Menotyros katedra
Appears in Collections:1. Straipsniai / Articles
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.71 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

80
checked on May 19, 2019

Download(s)

10
checked on May 19, 2019

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.