Students’ personality, motivation, expectations and study programme choice in Lithuanian Private Business University
Author |
---|
Butkienė, Jolita |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2009 | 18 | 72 | 84 |
The longitudinal study was conducted in private business university providing programmes in Management and Business Administration and Economics over the period of 2006–2008. The data derived from the study revealed the motivation and expectations of the first year students behind entering a private business university, and the relationship of personality type to the choice of the study programme. Introduction. The attitude of the public towards higher education has changed due to the development of the country’s economic and social areas, the fast pace of life, unemployment, poverty, rapid introduction of new technologies, high market requirements for employees, globalization, and personal changes in people’s lives. The analysis of the processes taking place in higher education institutions is of great importance in the context of constantly ongoing reforms of higher education in recent years. One of the issues discussed most often is the quality of education and studies. Although quality is measured by the results of performance, the parameters of the process and the level of satisfaction of needs, the analysis of university and college lecturers’ competences is in the focus of attention, and motivation of students to study are ignored. In pursuance of high quality of studies, it is equally important to investigate students’, as the recipients of study, study motives, expectations, and vocational choices. The research problem dealt with in this paper can be stated as follows: how students’ personality determines the motivation to study at the private business university, their expectations and choice of the study programme? The research object is the relationship among the personality, motivation, expectations and the choice of the study programme of the first year students at the private business university. Research aim is to theoretically and empirically base the relationship of the students’ motivation, expectations about the university and their personalities. Objectives of the study: • To overview the academic research on the relationship of personality in making career choices, motivation and expectations. • Based on the academic and empirical research results to identify personality profiles of the first year students at the private business university. • To explore the students’ motives behind the choice of studies and their expectations. • To analyse the relationship between the personal traits of the students and their motivation to study their selected profession. Methods of the Study: analysis of the scientific literature, questionnaire surveys, and interviews.
Šiame straipsnyje, remdamiesi moderniosiomis profesijų rinkimosi teorijomis (Holland 1973, Super 1957, Krumboltz 1990, Gottfredson 2002, Dawis 1968, Pike 2006), lietuvių mokslininkų darbais (Albrechtas 2005, Lekavičienė 2001, Jovaiša 1981, 1998, Laužackas 1998, Pukelis 2003) ir atliktu empiriniu tyrimu, siekėme išsiaiškinti, kaip asmenybės orientacija lemia studijų programos pasirinkimą, lūkesčius ir motyvaciją studijuoti privačiame verslo universitete. Šio straipsnio tikslas – teoriškai ir empiriškai pagrįsti ryšį tarp studentų asmenybės orientacijos, motyvacijos, lūkesčių ir studijų programos pasirinkimo. Atlikus ilgalaikį tyrimą (2006–2008) privačiame verslo universitete, nustatyta, kad Vadybos ir verslo administravimo programą pasirinkę studentai yra aktyvesni, emocingesni (jiems būdingas teigiamas emocionalumas – dažniau patiriamas džiaugsmas), labiau savimi pasitiki, yra linkę į ekstraversiją. Ekonomikos programą pasirinkusių studentų asmenybės kryptingumas yra aiškiau išreikštas, pasižymi ryškesniu vidinės kontrolės lokusu, šie studentai labiau linkę į intraversiją. Tyrimu nustatyta, kad Vadybos ir verslo administravimo programą pasirinkusių studentų motyvai studijuoti privačiame verslo universitete yra labiau susiję su išore (prestižinis universitetas, draugų rekomendacijos, tėvų patarimas, lengvos stojimo sąlygos, neplanuotas, atsitiktinis pasirinkimas). Studentų, pasirinkusių Ekonomikos studijų programą, stipresnė vidinė motyvacija. Tyrimo metu vadybos ir ekonomikos programų studentų buvo prašyta pasakyti savo lūkesčius, kuriuos jie sieja su studijomis verslo universitete. Kadangi tyrimas neatskleidė reikšmingų skirtumų, galima teigti, kad asmenybė ir pasirinkta studijų programa nedaro įtakos lūkesčių formavimuisi. Straipsnyje daroma išvada, kad egzistuoja ryšys tarp asmenybės orientacijos ir motyvacijos bei studijų programos pasirinkimo, tačiau nepatvirtinta, kad tam tikra asmenybės orientacija ir pasirinkta studijų programa formuoja specifinius lūkesčius.