Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/33637
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Jaworska, Justyna
Title: Roman Cieslewicz: double player. The case of the "Ty i Ja" magazine
Other Title: Romanas Cieslewiczius: dvigubas žaidėjas. Žurnalo „Ty i Ja“ atvejis
Is part of: Meno istorija ir kritika, 2007, nr. 3, p. 152-157
Date: 2007
Keywords: Consumerism;Konsumerizmas;Magazine;Modernity;Poland;Poster;Žurnalas;Modernybė;Lenkija;Plakatas
Abstract: The story the author recounts was just an episode in both the artistic career of Roman Cieslewicz, and in the history of the Polish illustrated press and popular culture. Symptomatically enough, the first art director of the Ty i Ja monthly was one of Poland’s most prominent artists, a star of the Polish poster school. He was a member of the editorial board for three years only, from May 1960 until June 1963, but his graphic vision shaped the character and style of the magazine right up to its very last issues. After leaving for France, Cieslewicz collaborated with the monthly for an entire decade, until its suppression in 1973. This past spring, on the occasion of the tenth anniversary of his death, the National Museum in Poznań organised a large retrospective exhibition and catalogue of Cieslewicz’s works. Only a few pages of the catalogue were, however, devoted to the Ty i Ja magazine. Active as an artist for nearly half a century, Cieslewicz is presently primarily associated with film, exhibition and theatre posters, and experimental engravings and photos. All the same, the old issues of the magazine clearly indicate that something important was happening at the time. Above all else, Cieslewicz had a sense of humour and a sense of form. His task (according to a description by Zbigniew Florczak in Ty i Ja) consisted of “unflagging efforts to renew the sign and the picture”. At the same time, he performed yet another transgression: he introduced art onto the cover of an illustrated magazine. This ironic gesture, somewhere in the middle between high and popular culture, was the gesture of a professional and a visionary who was trying to transform a socialist imagination. Unfortunately, Ty i Ja was suppressed in December 1973 – as a result of the increasing interventions of censorship.
Romano Cieslewicziaus, žymaus lenkų grafiko ir tapytojo, kūrybą galima pateikti kaip įdomų dvigubo žaidimo su oficialia sistema ir visuomene XX a. 7-ojo dešimtmečio Lenkijoje pavyzdį. Geriausiai žinomas kaip vienas iš Lenkijos plakato mokyklos įkūrėjų, Cieslewiczius trejus metus (1960-1963) dirbo iliustruoto žurnalo Ty i Ja (Tu ir aš) grafinio dizaino redaktoriumi, o paskui, persikėlęs į Prancūziją, bendradarbiavo su žurnalu iš užsienio. Šis menininko karjeros tarpsnis gali būti laikomas geru „rezistencijos, transgresijos ir apropriacijos“ strategijos pavyzdžiu: pritardamas 7-ojo dešimtmečio demokratinio konsumerizmo estetikai ar vadinamajai „mažąjai stabilizacijai“, Cieslewiczius mėgino į grafinį dizainą slapta įterpti avangardines tendencijas ir vakarietiškus standartus. Šis eksperimentas, nors ir pasmerktas nesėkmei (Ty i Ja buvo uždarytas 1973 m.), paliko mums vieną įdomiausių visų laikų iliustruotų žurnalų. Skirtas madai, menui, literatūrai, gyvenimo būdui ir dizainui, Ty i Ja mėgino pakeisti liaudies skonį, kartais priešindamasis oficialiai socialistinės kultūros politikai. Svarbiausia Cieslewicziaus taikyta technika buvo koliažas. Ši iš esmės avangardinė technika, susipynusi su komercijos ir reklamos bruožais, menininko kūryboje reiškė tam tikrą dvigubą pranešimą. Straipsnyje mėginama koliažą interpretuoti kaip ironijos ir net provokacijos kalbą. Vyriški ir moteriški personažai (mėgstama Ty i Ja viršelių tema) įdomūs ir lyčių santykių požiūriu, nes per juos žaidžiama su tradiciniais vaizdavimo kodais, ir tai (galbūt) suvoktina kaip politinės metaforos. Nors žurnalas Ty i Ja neužsiėmė politika tiesiogine to žodžio prasme, jis paveikė socialinę vaizduotę, suformuodamas naujus troškimus ir kurdamas naują išskirtinę įtampos erdvę tarp meno, propagandos ir vartotojų interesų.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/33637
https://hdl.handle.net/20.500.12259/33637
Appears in Collections:Meno istorija ir kritika / Art History & Criticism 2007, nr. 3

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

88
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

110
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.