Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/33456
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Bankauskienė, Giedrė;Šliburytė, Laimona
Title: Prekės kilmės šalies efekto poveikis vartotojo požiūriui į prekę
Other Title: The impact of country of origin effect on consumer attitude towards product
Is part of: Organizacijų vadyba: sisteminiai tyrimai, 2016, nr. 76, p. 133-147
Date: 2016
Keywords: Kilmės šalis;Prekė;Prekės kilmės šalies efektas;Vartotojo požiūris;Prekės kilmės šalies antecedentai ir moderatoriai;Country of origin;Product;Poduct’s country of origin;Consumer attitude;Antecedents and moderators of country of origin
Abstract: Straipsnyje analizuojama prekės kilmės šalies įtaka vartotojo požiūriui į produktą. Vietinėse ir užsienio rinkose veikiančios įmonės siekia išsiaiškinti ir suprasti vartotojo požiūrį ir užsienyje pagamintų produktų įvertinimo priežastis, nes vartotojo požiūrio ir elgesio supratimas yra vienas iš sėkmingiausių kelių, leidžiantis sėkmingai konkuruoti ne tik vietinėje, bet ir užsienio rinkose. Štai kodėl egzistuoja didelis susidomėjimas kintamųjų, kurie veikia vartotojo požiūrį į užsienyje pagamintus produktus, jų įvertinimus ir elgseną, nustatymu. Teorinis tyrimas buvo atliekamas analizuojant šalies ir užsienio autorių įžvalgas, siekiant nustatyti prekės kilmės šalies poveikio vartotojo požiūriui ypatumus bei išanalizuoti prekės kilmės šalies antecedentų ir moderatorių poveikį vartotojo požiūriui į prekę.
This article examines the influence of the product’s country of origin effect on consumers’ attitude towards the product. Enterprises operating in domestic and foreign markets attempt to learn and understand consumers’ attitude and appreciation causes of the products made abroad, because understanding of the consumer attitude and behaviour is one of the most successful paths to successful competition on both domestic and foreign markets. Therefore, determination of variables that affect consumers’ attitude towards the products made abroad, their evaluation and behaviour, causes great interest. The theoretical research was conducted analysing the insights of national and foreign authors, seeking to determine the peculiarities of influence of the product’s country of origin effect on consumers’ attitude, and to analyse the impact of country-of-origin antecedents and moderators on consumers’ attitude towards the product.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/33456
http://dx.doi.org/10.7220/MOSR.2335.8750.2016.76.9
https://hdl.handle.net/20.500.12259/33456
Appears in Collections:Organizacijų vadyba: sisteminiai tyrimai / Management of Organizations: Systematic Research 2016, nr. 76

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

146
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

170
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.